Článek
„Se Správou železnic jsme se předběžně domluvili, že kus této trati převezmeme do vlastnictví,“ řekl Novinkám náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). „Zatím jde o ústní dohodu, šlo by o bezúplatný převod. Chceme tam vybudovat cyklostezku,“ podotkl Čížek.
Nela Eberl Friebová, mluvčí Správy železnic, potvrdila: „Původní trať se po přeložce do nové stopy převede na kraj.“ Koleje, pražce a další vybavení si železničáři samozřejmě odvezou.
V regionu by to nebyl první případ – brzy začne na náspech zrušené části dráhy Praha–Plzeň stavba osmikilometrového pásu pro kolaře mezi západočeskou metropolí a Chrástem.
Inkriminovaný úsek u Stodu je dlouhý přibližně pět kilometrů. „S touto stezkou počítáme v naší koncepci cyklodopravy,“ potvrdil Čížek.
Uranový důl vypoví o atomové bombě, těžbě i politických vězních
Cyklisté by jeli po rovině a solidním povrchu. Teď to mají z Holýšova do Stodu kilometrů osm a na trase je nemine lesní cesta s krpálem u Hradecké skály – jde o jeden z posledních problematických momentů na frekventované mezinárodní cyklistické magistrále č. 3, která protíná Plzeňský kraj od Strašic až po Folmavu.
Strach o mosty
Na „drážní“ cyklostezce by nechyběly atrakce v podobě ikonických viaduktů v Hradci. Místní si je cení natolik, že usilují o jejich prohlášení za památku. „Jsou zdejší dominantou,“ konstatoval Pavel Hlaváč (Pro Hradec), starosta vsi s šesti stovkami obyvatel.
„Před pěti lety nám při jednání se Správou železnic řekli, že pokud si je nepřevezmeme do majetku, tak je zbourají. My se o ně ale starat nemůžeme, na to nemáme finance, proto požadujeme jejich památkovou ochranu. Aby tyhle nádherné industriální stavby nezmizely,“ vysvětlil.
Nejznámější je tříobloukový kamenný most přímo v obci, další dva mají jeden oblouk. „V šedesátých letech devatenáctého století je stavěli Italové, žulové kvádry se dovážely také odtamtud,“ připomněl starosta. Návrh obce podpořil Národní památkový ústav v Plzni. Jana Bukovská z této organizace sdělila: „Žádost jsme doporučili, nyní je na ministerstvu kultury.“
Čtrnáct miliard? Spíš víc
Podle Friebové bourání viaduktů ve hře není: „Převedou se rovněž na kraj.“ Čížek uvedl, že i v tomto směru existuje předběžná dohoda: „Ovšem pokud máme viadukty převzít, budeme žádat, aby nám je Správa železnic předala v solidním stavu. Ale zdá se, že jsou na tom dobře.“
Modernizace uvedeného úseku trati je v plánu v letech 2027 až 2030. A má stát přes 14 miliard, což je ovšem čtyři roky starý odhad.