Hlavní obsah

Na kole po viaduktech. Trať u Stodu na Plzeňsku se má změnit v cyklostezku

Hradec

Místo expresů na Mnichov budou možná po trati mezi Stodem a Holýšovem za pár let kmitat cyklisté. Železnice tady totiž v rámci modernizace koridoru Plzeň – Furth im Wald povede v nové stopě, o stávající těleso už projevilo zájem hejtmanství.

Foto: OÚ Hradec

Kamenný viadukt v Hradci nedaleko Stodu aspiruje na památkovou ochranu.

Článek

„Se Správou železnic jsme se předběžně domluvili, že kus této trati převezmeme do vlastnictví,“ řekl Novinkám náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). „Zatím jde o ústní dohodu, šlo by o bezúplatný převod. Chceme tam vybudovat cyklostezku,“ podotkl Čížek.

Nela Eberl Friebová, mluvčí Správy železnic, potvrdila: „Původní trať se po přeložce do nové stopy převede na kraj.“ Koleje, pražce a další vybavení si železničáři samozřejmě odvezou.

V regionu by to nebyl první případ – brzy začne na náspech zrušené části dráhy Praha–Plzeň stavba osmikilometrového pásu pro kolaře mezi západočeskou metropolí a Chrástem.

Inkriminovaný úsek u Stodu je dlouhý přibližně pět kilometrů. „S touto stezkou počítáme v naší koncepci cyklodopravy,“ potvrdil Čížek.

Uranový důl vypoví o atomové bombě, těžbě i politických vězních

Cestování

Cyklisté by jeli po rovině a solidním povrchu. Teď to mají z Holýšova do Stodu kilometrů osm a na trase je nemine lesní cesta s krpálem u Hradecké skály – jde o jeden z posledních problematických momentů na frekventované mezinárodní cyklistické magistrále č. 3, která protíná Plzeňský kraj od Strašic až po Folmavu.

Strach o mosty

Na „drážní“ cyklostezce by nechyběly atrakce v podobě ikonických viaduktů v Hradci. Místní si je cení natolik, že usilují o jejich prohlášení za památku. „Jsou zdejší dominantou,“ konstatoval Pavel Hlaváč (Pro Hradec), starosta vsi s šesti stovkami obyvatel.

„Před pěti lety nám při jednání se Správou železnic řekli, že pokud si je nepřevezmeme do majetku, tak je zbourají. My se o ně ale starat nemůžeme, na to nemáme finance, proto požadujeme jejich památkovou ochranu. Aby tyhle nádherné industriální stavby nezmizely,“ vysvětlil.

Foto: OÚ Hradec

Viadukt v Hradci stavěli před sto šedesáti lety Italové.

Nejznámější je tříobloukový kamenný most přímo v obci, další dva mají jeden oblouk. „V šedesátých letech devatenáctého století je stavěli Italové, žulové kvádry se dovážely také odtamtud,“ připomněl starosta. Návrh obce podpořil Národní památkový ústav v Plzni. Jana Bukovská z této organizace sdělila: „Žádost jsme doporučili, nyní je na ministerstvu kultury.“

Čtrnáct miliard? Spíš víc

Podle Friebové bourání viaduktů ve hře není: „Převedou se rovněž na kraj.“ Čížek uvedl, že i v tomto směru existuje předběžná dohoda: „Ovšem pokud máme viadukty převzít, budeme žádat, aby nám je Správa železnic předala v solidním stavu. Ale zdá se, že jsou na tom dobře.“

Modernizace uvedeného úseku trati je v plánu v letech 2027 až 2030. A má stát přes 14 miliard, což je ovšem čtyři roky starý odhad.

Únik od stresu i hledání duševního prožitku. Poutní turistika je na vzestupu

Cestování
Související témata:

Výběr článků

Načítám