Článek
„Desítky let slyšíme sliby o splavnění Labe a vytvoření přístavu v Pardubicích. Už na vysoké škole jsme byli ujišťováni, že je splavnění Labe prioritou. Ale skutek utek,“ poznamenal pardubický krajský zastupitel Jiří Hájek (STAN). Proto se nyní rozhodl, že se pokusí pomoci alespoň malým plavidlům přeloučské zdymadlo překonat. Jak upozornil, podle zákona musí stát splavnost řek zajistit.
„Nechal jsem se proto inspirovat přehradou Slapy, kde lodě převáží traktor s pomocí vleku. Osobně jsem se byl podívat, jak to funguje v jiných regionech a hned mě napadlo, proč tenhle systém nevyužít,“ uvedl Hájek.
Jeřábem na traktor
Že je to možné, se mohl každý přesvědčit ve středu. Od pardubických Gočárových automatických mlýnů připlula plavebními komorami v Pardubicích a Srnojedech kajutová loď Otice. U mola v Přelouči už na ni čekal jeřáb, který ji vytáhl na souš, a traktor, který ji převezl přes zdymadlo a následně v loděnici ve Chvaleticích pustil zpět na vodu.
Stavbaři vyzdvihli v Nymburce novou lávku přes Labe. Na místo přijela na lodi
„Je to poměrně jednoduché řešení, jak usnadnit lodím cestu po Labi,“ dodal kapitán Miroslav Patras, který si myslí, že splavnění prospěje nejen Pardubicím, ale i dalším obcím na Labi: Kuněticím, Přelouči, Řečanům nad Labem nebo Chvaleticím. A jak dodal, proti proudu směrem do Kunětic, kam je v tuto chvíli Labe splavné, čeká dalších asi 10 podobných lodí.
Jen pro malá plavidla
Poslední zářijový den odeslal Jiří Hájek na ministerstvo dopravy, Ředitelství vodních cest (ŘVC) a na Povodí Labe žádost o zpřístupnění vodní cesty v Přelouči a nastavení systému, jak lodě převážet. Zatímco ŘVC se podle zjištění Práva myšlenkou tohoto provizorního řešení překonání jezu malými rekreačními plavidly zatím konkrétně nezabývalo, ministerstvo dopravy se dohodlo s Pardubicemi, že město zpracuje marketingovou studii rozvoje rekreační plavby.
„Z ní by mohlo toto opatření vyplynout,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka. Překonání přeloučského jezu analogicky jako na Slapech by ale podle něho nebylo jednoduché a realizace by si vyžádala stavební úpravy i technická opatření.
Ústecký kraj dokončil Labskou stezku
„Použitelné by bylo jen pro omezený rozsah malých plavidel, protože řada rekreačních kajutových plavidel z půjčoven (hausbóty), obdobných, jako jsou populární na Baťově kanále, nelze vlekem po silnici bezpečně převážet. Ani přes Slapy převáženy nejsou,“ dodal Jemelka s tím, že jediným reálným dlouhodobým řešením je výstavba plánovaného splavnění Labe do Pardubic pomocí plavební komory u Přelouče, pro které se momentálně dokončují podklady pro proces SEA.