Článek
Rozšíření přístavu je první ze tří etap vybudování zhruba osmikilometrového okruhu, který díky lodnímu zdvihadlu propojí Baťův kanál s řekou Moravou. Stavba je investicí Ředitelství vodních cest ČR.
„První etapa rozšíření kapacity přístavu asi o polovinu a stavba přístupového mostu počítá s náklady asi 100 milionů korun,“ uvedl zástupce ředitele a mluvčí ředitelství Jan Bukovský.
Dvojnásobek míst
Přístaviště se v posledních letech rozšířilo z 11 na 35 stání pro lodě a nová investice by měla další místa přinést i na druhý břeh. „Byl by to největší rekreační přístav v České republice. Kvůli zajištění dopravní obslužnosti se v souvislosti s tím vybuduje nový most přes kanál od hvězdárny na druhou stranu,“ řekl starosta Veselí Petr Kolář (TOP 09). Práce by mohly začít v únoru příštího roku a skončit do zahájení plavební sezony 1. května roku 2026.
Lodě bez problémů, cyklisté objížďkou. U Sudoměřic roste plavební komora Baťova kanálu
Druhá etapa s plánovaným startem na podzim příštího roku se týká vybudování lodního zdvihadla a spojení kanálu s řekou Moravou.
„Propojení je v plánu v místě, kde končí veselský zámecký park. Díky okruhu z Veselí do Vnorov přibydou další čtyři kilometry trasy,“ uvedl ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek.
Třetí etapa zahrnuje vznik přístaviště ve veselské části Zarazice. Vše by mělo být hotové nejpozději na zahájení plavební sezony v roce 2027.
160 tisíc turistů ročně
„Baťův kanál je jeden z klenotů cestovního ruchu pro region. Návštěvnost se nyní pohybuje kolem 90 tisíc turistů ročně. Podle studie by mělo propojení navýšit návštěvnost na 160 tisíc,“ informoval Kolář. Dodal, že to s sebou přináší pozitiva pro cestovní ruch, pracovní místa i další výhody.
Podobně to vidí i Jihomoravský kraj. „Podporujeme další rozvoj Baťova kanálu, protože je to významný turistický cíl mimo ty tradiční cíle,“ poznamenal hejtmanův náměstek Jan Zámečník.
V současnosti opravuje Povodí Moravy plavební komoru ve Veselí. Práce navazují na loni provedenou opravu plavební komory ve Spytihněvi. Společné náklady na rekonstrukci obou komor činí 48 milionů. Na kanále je celkem 13 plavebních komor.
Baťův kanál vznikl před 90 lety na popud podnikatele Jana Antonína Bati (bratr Tomáše Bati), který stavbu z velké části financoval. Vede z Otrokovic do slovenské Skalice a jeho délka přesahuje 50 kilometrů. Díky plánovanému rozšíření do Hodonína na straně jedné a do Kroměříže na straně druhé by se měla trasa v příštích letech prodloužit na 75 kilometrů.