Článek
„Jde o příklad kvalitního architektonického řešení železobetonové mostní konstrukce z dvacátých let minulého století,“ řekla Právu Jana Bukovská z plzeňské pobočky Národního památkového ústavu. Téměř sto čtyřicet metrů dlouhou stavbu tvořenou dvěma oblouky navrhl Zdeněk Prošek, v tehdejších cenách vyšla na 2,3 milionu korun a začalo se po ní jezdit v září 1929.
Návrh na památkovou ochranu podala soukromá osoba. Správa a údržba silnic Plzeňského kraje (SÚSPK), pod kterou most spadá, se k žádosti nevyjádřila. „Na jednu stranu pro nás památková ochrana představuje komplikaci, protože každou opravu budeme muset projednat s památkáři, na druhou stranu by určité stavby chráněné být měly, aby na nich nedocházelo k zásadním zásahům,“ uvedl Martin Vít, technický ředitel SÚSPK.
Řím zakázal stánky se suvenýry u nejpopulárnějších památek
Most dostal při poslední důkladné prohlídce v roce 2013 „trojku“, přičemž „sedmička“ značí havarijní stav. „Letos se bude kontrolovat znovu. V každém případě máme připravený projekt na opravu odvodňovacího systému, svodidel a zábradlí,“ dodal Vít.
Berounku překlenuly mezi Plzní a hranicí kraje za časů první republiky tři železobetonové mosty, přičemž ten liblínský je nejstarší. Další jsou v Dolanech a Zvíkovci. „Možná budeme uvažovat o ochraně i pro zvíkovecký most. Dolany jsou po rekonstrukci a z původní podoby zůstaly jen oblouky, vršek je změněný,“ sdělil památkář Pavel Domanický.
Památkově chráněných železobetonových mostů je v kraji několik – v Plzni Masarykův přes Berounku a secesní přes Mži u Kalikovského mlýna, další je ve Staňkově.
Fara, hřbitov, pec
Kromě liblínského mostu přibylo loni v kraji dalších pět památek. Třeba areál fary v Železné Rudě, židovský hřbitov s hrobnickým domkem v Horažďovicích nebo cihlářská kruhová pec, která stojí v Kasejovicích při hlavní silnici na Lnáře.
„Jedná se o unikátní stavbu, která nemá v kraji obdoby. Cihlářských pecí bývalo ohromné množství, stávaly leckde, ale zbyla z nich maximálně torza. Naproti tomu ta kasejovická se dochovala v kompletním stavu z doby, kdy tam skončila výroba. A to bylo po druhé světové válce,“ informovala Bukovská.