Hlavní obsah

Místo rychlíků už kmitají mezi Plzní a Chrástem cyklisté

Plzeň

V zahraničí poměrně běžná věc, v Česku ještě stále víceméně ojedinělá záležitost. Na náspech zrušené rychlíkové trati mezi Plzní a Chrástem vyrostla nová cyklostezka. Práce skončily před pár dny a po pět kilometrů dlouhém komfortním asfaltovém pásu se už prohánějí kolaři.

Nová cyklostezka v trase bývalé rychlíkové trati mezi Plzní a Chrástem.Video: Ivan Blažek, Novinky

Článek

„Myslím, že trasu budou využívat především rodiny s dětmi, protože je bezpečná, není tady žádné křížení s jinými komunikacemi. A určitě si ji vyhlédnou také in-line bruslaři,“ řekla Novinkám Radka Žáková, plzeňská cykloprůvodkyně a cyklistická koordinátorka.

Starosta Chrástu Ladislav Bohuslav (Společně pro Chrást) nepochybuje, že stezka potěší také místní. „Má pro nás obrovský význam. Lidé se dopraví do krajského města za prací, kulturou, nákupy, sportem, aniž by potřebovali auto,“ podotkl.

Foto: Ivan Blažek

Konec cyklostezky v Chrástu.

Nová 3,5 metru široká cesta se stala součástí mezinárodní trasy CT 3. „Je také páteřní spojnicí na Radnicko,“ připomněl náměstek plzeňského hejtmana Pavel Čížek (STAN) a dodal: „Snažíme se, aby právě tato oblast byla ukázkovým střediskem cyklistiky nejen v našem kraji, ale i v republice.“

Nejdelší podzemní skluzavka na světě? Češi ji mají prakticky za humny

Cestování

Magistrála do Chrástu vyšla na šestatřicet milionů, jde o největší investici do cyklistické infrastruktury v historii kraje. Po patnácti procentech zaplatilo hejtmanství a stát, zbytek nákladů pokryly evropské dotace.

Stoupání: 14 metrů

Ještě v roce 2018 tudy frčely po dvoukolejné trati vlaky mezi Prahou a Plzní, teď to berou zkratkou přes ejpovický tunel. Správa železnic si odvezla vybavení, pozemky dostalo po tříletém vyjednávání bezúplatně hejtmanství.

Foto: Ivan Blažek

Viadukt a krytá lávka v polesí Zábělá.

Na někdejší dráhu cyklisté ve směru od Plzně najedou v okrajové části Bukovec. Tady je první odpočívadlo, druhé následuje po šesti stech metrech. Ujedete ještě půl kilometru a jste u asi největší atrakce - viadukt přes potok v polesí Zábělá, pod nímž se skrývá krytá dřevěná lávka a rozcestník turistických cest. I tady se dá posedět na lavičkách.

Další dvě odpočívadla následují vždy po kilometru a poslední je už přímo v Chrástu. Tam cyklostezka končí, symbolicky u kolejí, kousek od přejezdu.

Jede se samozřejmě po rovině. „Chytré hodinky“ ukazují, že jsme na pěti kilometrech nastoupali čtrnáct metrů, klesání nula.

Na tahu je město

U prvního odpočívadla v Bukovci se dá odbočit i doleva, asfalt tady ještě více než kilometr pokračuje směrem k Plzni a končí v Chlumku u tamního mostku přes někdejší trať. Cyklostezka, širší než ta do Chrástu, by za pár měsíců měla ve stopě železnice vést ještě o kilometr dál, až ke čtvrti Doubravka, do oblasti portálu tunelu, to už ale bude v režii plzeňské radnice. „Ještě tento rok by mohlo být hotovo,“ řekl nedávno Novinkám náměstek primátora Aleš Tolar (STAN).

Foto: Ivan Blažek

Pod mostkem v Chlumku by měla cyklostezka pokračovat dál na Plzeň

Město tady plánuje i celé sportovně-relaxační centrum s pumptrackem (uměle vytvořený uzavřený okruh pro jízdu na kole), vyhlídkou, občerstvením a potřebným zázemím. „Budou tady například cykloboxy nebo skříňky na boty pro in-line bruslaře,“ přislíbil doubravecký místostarosta Jan Kakeš (ANO). Cena má být odhadem okolo pětadvaceti milionů korun. Realizace tohoto areálu má odstartovat příští rok.

Z rychlíkové trati cyklomagistrála. Koleje u Plzně už brzy nahradí asfalt

Cestování

Čech dojel na kole z Prahy až do Tibetu. Na střeše světa si sáhl na absolutní dno

Cestování
Související témata:

Výběr článků

Načítám