Článek
Před více než sto lety rozdělila jedno z nejstarších měst Slezska, Těšín, státní hranice a vznikl na jedné straně řeky Olše Český Těšín a na té druhé polský Cieszyn.
Než se město rozdělilo, tak oba břehy spojovala tramvajová trať. A právě ta se nyní do obou Těšínů vrátila. Alespoň symbolicky. Legendární těšínská tramvaj v podobě repliky nově zdobí polský břeh řeky Olše za mostem Přátelství v místě, kde kdysi stávala celnice.
Navíc přes obě města vede nová turistická stezka mapující bývalou tramvajovou trasu.
Červené vozidlo je z počátku 20. století a nese značku Ringhoffer. „Téměř celá tramvaj byla vyrobena skutečnými řemeslnými postupy z materiálů, které byly k dispozici před sto lety. Pomohly archivní dokumenty,“ uvedla českotěšínská mluvčí Veronika Širc.
Dodala, že v pondělí 18. prosince proběhl křest tramvaje a symbolicky tak byl zakončen pětiletý projekt na podporu turistického ruchu ve městě nazvaný Po stopách těšínské tramvaje.
Jeho součástí byla stavba nové budovy informačního centra na polské straně, instalace repliky tramvaje vyrobené v Polsku, ale také modernizace ulice Hluboká v polském Těšíně a Nádražní ulice v Českém Těšíně.
Jedenáct zastávek
Jako připomínka trasy tramvaje slouží informační cedule na místě původních jedenácti zastávek: sedm z nich je na polské straně, čtyři na české.
„V místě bývalých tramvajových zastávek byly do chodníků vloženy informační tabule s mapou trasy, jejím popisem a QR kódy. Materiály byly vytvořeny v polštině, češtině a angličtině s tím, že byly zachovány původní německé názvy zastávek z počátku 20. století. Tramvaj tudy jezdila v letech 1911 až 1921,“ upřesnila ještě mluvčí.
Vedení obou měst věří, že projekt přinese kýžený efekt, tedy to, že do Těšínů bude jezdit více lidí a rozvine se turismus.