Hlavní obsah

Místo celnice mají na česko-polské hranici legendární těšínskou tramvaj

Český a polský Těšín už zase spojuje tramvaj. Replika červeného vozu značky Ringhoffer zdobí polský břeh řeky Olše. Do měst má symbolický návrat historické tramvajové linky přilákat turisty.

Foto: MÚ Český Těšín, Martin Podžorný

Replika tramvaje je přesnou kopií vozu z doby před více než sto lety.

Článek

Před více než sto lety rozdělila jedno z nejstarších měst Slezska, Těšín, státní hranice a vznikl na jedné straně řeky Olše Český Těšín a na té druhé polský Cieszyn.

Než se město rozdělilo, tak oba břehy spojovala tramvajová trať. A právě ta se nyní do obou Těšínů vrátila. Alespoň symbolicky. Legendární těšínská tramvaj v podobě repliky nově zdobí polský břeh řeky Olše za mostem Přátelství v místě, kde kdysi stávala celnice.

Foto: MÚ Český Těšín, Martin Podžorný

Replika tramvaje stojí za mostem Přátelství na místě, kde stávala celnice.

Navíc přes obě města vede nová turistická stezka mapující bývalou tramvajovou trasu.

Červené vozidlo je z počátku 20. století a nese značku Ringhoffer. „Téměř celá tramvaj byla vyrobena skutečnými řemeslnými postupy z materiálů, které byly k dispozici před sto lety. Pomohly archivní dokumenty,“ uvedla českotěšínská mluvčí Veronika Širc.

Dodala, že v pondělí 18. prosince proběhl křest tramvaje a symbolicky tak byl zakončen pětiletý projekt na podporu turistického ruchu ve městě nazvaný Po stopách těšínské tramvaje.

Foto: MÚ Český Těšín, Martin Podžorný

Červená tramvaj Ringhoffer

Jeho součástí byla stavba nové budovy informačního centra na polské straně, instalace repliky tramvaje vyrobené v Polsku, ale také modernizace ulice Hluboká v polském Těšíně a Nádražní ulice v Českém Těšíně.

Jedenáct zastávek

Jako připomínka trasy tramvaje slouží informační cedule na místě původních jedenácti zastávek: sedm z nich je na polské straně, čtyři na české.

„V místě bývalých tramvajových zastávek byly do chodníků vloženy informační tabule s mapou trasy, jejím popisem a QR kódy. Materiály byly vytvořeny v polštině, češtině a angličtině s tím, že byly zachovány původní německé názvy zastávek z počátku 20. století. Tramvaj tudy jezdila v letech 1911 až 1921,“ upřesnila ještě mluvčí.

Foto: MÚ Český Těšín, Martin Podžorný

Znak Těšína na replice tramvaje

Vedení obou měst věří, že projekt přinese kýžený efekt, tedy to, že do Těšínů bude jezdit více lidí a rozvine se turismus.

Bývalá celnice nad Božím Darem v Krušných horách se má proměnit v muzeum a galerii

Tipy na výlety
Související témata:
Projekt Po stopách těšínské tramvaje

Výběr článků

Načítám