Hlavní obsah

Luxusní vzducholoď dopraví cestující na severní pól a zpět. Za pět milionů korun

Vydat se ve stopách slavného badatele Roalda Amundsena. Na to láká společnost OceanSky Cruises, která chce do několika málo let nabízet cesty na severní pól luxusní vzducholodí. V cíli budou moci pasažéři vystoupit a užít si piknik v ledové pustině, pohodlí jim během letu zajistí sedmičlenná posádka s šéfkuchařem.

Foto: Profimedia.cz

Expedice bude kopírovat výpravu polárníka Roalda Amundsena.

Článek

Cílem expedic je kromě samotné cesty na severní točnu také připomenout dobrodružnou atmosféru bádání a objevování, ovšem s komfortem a technologiemi, které jsou k dispozici v 21. století. Za nápadem stojí švédský pilot a podnikatel Carl-Oscar Lawaczek, podle nějž mají vzducholodě veliký potenciál i do budoucnosti, uvádí server CNN.

Ačkoli samotný výběr vzdušného plavidla ještě nebyl potvrzen, s největší pravděpodobností se budou využívat zepelíny Airlander od britské společnosti Hybrid Air Vehicles.

Návrat vzducholodí? Společnost je chce nasadit do několika let

Cestování

Podle Lawaczeka mají vzducholodě hned několik vlastností, které z nich dělají ideální dopravní prostředek právě pro tento druh cest. Jednak je to jejich výdrž, tedy schopnost zdolat dlouhé vzdálenosti, ale především množství prostoru, kterému zkrátka letadla nedokážou konkurovat.

Foto: Profimedia.cz

Vzducholoď nabídne komfortní prostředí.

„Vzducholodě snesou zatížení srovnatelné s některými dopravními letadly, ale na přepravu na stejnou vzdálenost potřebují jen zlomek jejich energie,“ vysvětluje Lawaczek. Dodává, že zepelíny jsou sice mnohem pomalejší, ale i tento aspekt může být ve výsledku na expedicích výhodou. Pasažéři si totiž mnohem více vychutnají výhledy na okolní krajinu s místní polární faunou — to i díky tomu, že vzducholoď může létat i v nižší hladině.

„Můžeme sestoupit do 90, klidně i 30 metrů a jet pomalu jako na kole, abychom našim pasažérům ukázali polární prostředí,“ dodal šéf švédského start-upu.

Start cesty na Špicberkách

Cestující, kterých vzducholoď pojme maximálně 16, se mohou těšit na osm prostorných kajut. O pohodlí se bude starat sedmičlenná posádka, včetně šéfkuchaře. Podle Lawaczeka bude zážitek podobný jako třeba na luxusní jachtě.

Foto: Profimedia.cz

Vzdušné plavidlo pojme 16 pasažérů a sedm členů posádky.

„Nejsme svázáni prostorem jako v letadle, takže s palubou můžeme provést skutečně zajímavé věci. Chceme připomenout éru vzducholodí,“ vysvětlil. Podmínky na palubě budou proto na míle vzdálené těm, které měla výprava Roalda Amundsena, když se vzducholodí Norge poprvé dosáhla severního pólu.

Výchozím bodem budou stejně jako v případě Amundsenovy expedice Špicberky, norské souostroví, které je nejsevernějším permanentně obydleným místem planety. Na rozdíl od expedice z roku 1926 nečeká pasažéry pouhý přelet. Na severní točně budou mít možnost vystoupit a užít piknik.

Foto: Profimedia.cz

Cestující budou mít k dispozici prostorné kajuty.

„Vzducholoď bude během nástupu i výstupu stát pevně na zemi. Vítr je na severním pólu velmi stabilní a nehrozí žádné přírodní jevy, jako například vortex. Nemůžete si přát bezpečnější oblast na přistání,“ míní podnikatel.

První výprava už za dva roky

Další z výhod, kterou zepelíny podle Lawaczeka mají, je udržitelnost. Šéf společnosti je odhodlán nezanechat po sobě žádné stopy, ať už na samotném severním pólu, tak v průběhu cesty. „Vizí OceanSky je udělat letectví udržitelnějším,“ vysvětlil s tím, že chce naprosto minimalizovat dopady na klima a životní prostředí.

První expedice na severní pól by se měla konat už v roce 2023 nebo 2024. Rezervace jsou nicméně už otevřené, letenka do dvoulůžkové kajuty vyjde na poněkud astronomických 232 845 dolarů, což je přes pět milionů korun.

Ani chvíli v letadle. Společnost láká na zelenější cestu kolem světa

Cestování
Související témata:

Výběr článků

Načítám