Článek
Inkriminovaná část železnice Plzeň-Praha přestala sloužit v roce 2018 po otevření Ejpovického tunelu. Prvních šest kilometrů 3,5 metru široké cyklostezky mezi Bukovcem na okraji Plzně a Chrástem se podařilo otevřít loni v květnu - hejtmanství za ni zaplatilo s pomocí státu, a především evropské dotace, šestatřicet milionů. Šlo tak o největší investici do cyklistické infrastruktury v historii kraje.
Pro každého něco
Nyní přibylo dalších 1200 metrů v režii města mezi Bukovcem a Doubravkou. A bude to pravděpodobně nejfrekventovanější úsek celé trasy.
„Pro jeho vybudování jsme využili celý šest a půl metru široký železniční násep - vznikla zde stezka pro pěší a cyklisty s odděleným provozem,“ uvedl náměstek primátora Aleš Tolar (STAN).
Cyklostezka mezi sklepy propojí Znojmo s hranicí do Rakouska
Tříapůlmetrový pás asfaltu patří kolařům, sousední více než dva metry široký asfaltový a štěrkový pruh pěším a běžcům.
„Cyklisté se tak nebudou muset vyhýbat pomalejším chodcům v místech, kde očekáváme hodně uživatelů, zejména rodin s dětmi. Chceme, aby měl na trati každý svůj prostor a provoz tak byl bezpečnější,“ vysvětlil Tolar.
Pro každého něco
Součástí stavby za dvacet milionů korun jsou dvě odpočívky a dvě vyhlídky doplněné stoly, lavicemi a cyklostojany.
Ještě zbývá dokončit posledních 200 metrů k chystanému sportovně-relaxačnímu zázemí, které má vzniknout pod vrchem Chlum v Psovském údolí.
„S výstavbou areálu na doubraveckém začátku stezky bychom rádi začali v průběhu tohoto roku,“ sdělil Tomáš Soukup, starosta příslušného městského obvodu. V plánu je třeba pumptrack, vyhlídka, občerstvení i cykloboxy nebo skříňky na boty pro in-line bruslaře. Cenový odhad je pětadvacet milionů korun.
Cyklistická magistrála Plzeň-Chrást je podle plzeňské cyklokoordinátorky Radky Žákové atraktivní hlavně díky mírnému profilu.
„Právě stezky podél vody či po bývalých železničních tratích jsou mezi cyklisty hodně vyhledávané. Oblíbili si je hlavně rodiny s dětmi a senioři,“ podotkla Žáková.