Článek
S trendy v cestování pro letošní rok přišel stejně jako loni server Independent. Důraz má být v roce 2025 kladen na speciálnější zážitky stranou od davů i luxusnější verzi dovolených.
Luxus táhne
Přestože všechno neustále zdražuje, ti, kteří peníze mají, se nebojí je investovat do poznávání světa. Upřednostňují navíc luxusní a personalizované zážitky. Dostat se stranou od davu a připlatit si za služby vyšší než standardní úrovně totiž může kompletně změnit zážitek z cesty. Ať už se jedná o vyšší level ubytování v hotelu a s ním i přístup do exkluzivních prostor či na soukromou pláž, privátní výlet či vstup do muzeí a galerií před standardní otevírací dobou. Exkluzivita prostě táhne.
Nárůst v segmentu luxusního cestování v USA je tak vysoký, že podle odhadů bude mít odvětví v roce 2028 hodnotu 239 miliard dolarů, v přepočtu více než 5,82 bilionu korun. Trvalý zájem o luxusní cestování a zážitky je patrný i ve Spojeném království, kde se turisté zaměřují především na prémiové jídlo, pití a wellness zážitky.
Kam vyrazit na dovolenou v roce 2025? Přinášíme pět neotřelých tipů
Zvýšený zájem o cestování ve velkém stylu je patrný i v Česku, jak Novinkám potvrdil tiskový mluvčí skupiny Der Touristik Jan Bezděk, pod niž spadají CK Fischer a Exim Tours.
„Počet klientů, kteří si chtějí během své dovolené připlatit za doplňkové služby, rok od roku roste. Čím dál běžnějším se stává cestování v byznys třídě na delších letech stejně jako využívání letištních salonků, přednostního odbavení nebo privátních transferů z letiště. Pestrou škálu možností nabízí i ubytování v destinaci. Klienti, kteří si potrpí na soukromí, mohou například bydlet sice v hotelovém resortu, ale v soukromé vile, která je oddělná od zbytku. Součástí takového ubytování může být i vlastní personál a strava podle přání klienta v soukromé restauraci. Další kapitolou jsou zážitky na místě, kdy si klient může sjednat soukromý výlet podle svých představ a nejede například s ostatními turisty,“ uvedl Bezděk.
Mezi nejpopulárnější destinace nejbohatších Čechů pak podle průzkumu vycházejícího z dat cestovní kanceláře EliteVoyage, která realizuje dovolené na míru, patří Itálie, Spojené státy americké a Španělsko. Nejmovitější cestovatelé dále míří na dovolenou zhruba šestkrát ročně a průměrná délka jejich pobytu je devět nocí.
„Klienti více než v minulosti volí raději intimní butikový styl hotelů než pompézní paláce. Stoupá i zájem o privátní vily a chalety (horské chaty - pozn. red.), které umožnují větší pocit soukromí,“ uvedl ředitel cestovní kanceláře Petr Udavský. Dodal také, že tři pětiny klientů létají klasickými aerolinkami, přičemž největší oblibě se těší Emirates. Průměrná cena zpátečního letu po Evropě soukromým letadlem vychází letos na 523 tisíc korun.
S očima upřenýma ke hvězdám
Trend cestování za krásami hvězdné oblohy v posledních letech nabíral na síle a letos se očekává jeho vůbec největší boom. Podle společnosti Booking.com šedesát procent dotázaných vybíralo své ubytování mimo oblasti se světelným znečištěním, aby si zajistili ten nejlepší výhled na noční oblohu.
Pokud turista necestuje za světelným úkazem závislým na konkrétním datu, pro výpravy za těmi nejlepší výhledy na hvězdnou oblohu astronautka Kellie Gerardiová doporučuje především flexibilitu. V Mauna Kea na Havaji či přírodní rezervaci Galloway Forest Park ve Skotsku si lze podle ní díky konstantně tmavé obloze užít neuvěřitelné výhledy po celý rok. Vyhlášené jsou mezi pozorovateli hvězd i vynikající podmínky v chilské poušti Atacama.
Propojení turistiky a hvězd pak zajímá především generaci Z a mileniály. A to nejen kvůli krásám pozorovatelným na obloze. Na řadu přichází i astrologie. Roli podle SkyScanneru hraje určité mystično, které je s ní spjaté. Podle jejich průzkumu by 44 procent dotázaných ve věku 25–34 let mělo zájem o použití astrologie při výběru své příští cestovní destinace.
Táhnou nejen nejvyhlášenější cílové destinace, ale i odbočky
Vzdát se snových destinací, které na uživatele sociálních sítí svítí v každém druhém příspěvku, je pro mnohé nepředstavitelné, přestože jsou zle přeplněné. Nejoblíbenější metropole přes časté stížnosti návštěvníků prostě pořád lákají.
Novým trendem, jak si je nenechat ujít a zároveň si na dovolené užít i trochu klidu stranou od davů, budou takzvané odbočky. Cestou do Paříže se zastavit v Remeši, při návštěvě Tokia zajet i do Fukuoky a před návratem z Aucklandu vidět i Waikato. Není to sice často co by kamenem dohodil, ale když už někdo vyrazí přes půlku světa, dostat se na vedlejší ostrov pak není taková věda. A kombinace míst skýtá výrazně větší variabilitu zážitků.
Jen pro muže
Trend cestování, kde jsou často tematické pobyty designovány jen pro ženy, už nějakou dobu slaví úspěch. Teď jsou prý na řadě muži.
Cestovní úniky pro moderní muže, zaměřené mimo jiné na wellness, osobní růst či rozvíjení mentálního zdraví, mají být hitem následujících 12 měsíců. A zájem je patrný především u mladších ročníků. Nezní vám bahenní zábaly jako vysněný cíl bandy chlapů na cestě? Možná vás zaujme spíš následující trend.
Za sportem
Většinově se nejspíš opět jedná o úniky primárně pro muže, ale tentokrát především za bujarou zábavou. Cesty za sportem prostě táhly, táhnou a táhnout budou.
Průzkumy ukazují, že vyjet za konkrétním zápasem skýtá příjemnou kombinaci vzrušení a atmosféry, kterou lze v takové míře zažít jen na stadionu, s využitím volného času kupříkladu před sportovní událostí. Je tak prostor prozkoumat město, ochutnat lokální gastronomii a vítězství či prohru zapít typickými lihovinami.