Hlavní obsah

Londýnské oko: Čaj ve výšinách nejen o páté

Novinky, Klára Fischleinová
Londýn
Aktualizováno

Londýnské oko, otáčivé ruské kolo s více než třiceti kabinkami pro turisty, nabízí půlhodinový pohled na věčně uplakané královské město Velké Británie. Z větší výšky lze město vidět už jedině z letadla.

Foto: Pro Novinky.cz Tereza Žižková

Výš než z Londýnského oka turisté britskou metropoli mohou vidět jen těžko.

Článek

V současnosti je westminsterské Londýnské oko stojící na břehu řeky Temže jednou z nejčastějších turistických zastávek ve Velké Británii a vůbec na celém světě. Částečně proto, že je odsud nezaměnitelný rozhled prakticky na celý Londýn, a pak také proto, že je jízda kolem dokola prostě a jednoduše zábavná i poučná.

Foto: Pro Novinky.cz Tereza Žižková, Novinky

Pohled mimo jiné na Big Ben a budovy Parlamentu.

Z ptačí perspektivy je možné si odsud prohlédnout slavný Big Ben, budovy Parlamentu, Buckinghamský palác, Trafalgarské náměstí i Piccadilly Circus. Kolo téměř nezastavuje, protože se otáčí tak nízkou rychlostí, že turisté stíhají bez větších problémů z kabinek vystupovat, stejně tak do nich naopak i nastoupit. Jízda trvá zhruba půl hodiny a každá její část má své specifické výhledy.

Foto: Pro Novinky.cz Tereza Žižková, Novinky

Londýn typicky pod mrakem a na zakalené Temži řada plujících lodí. Londýnské oko zkrátka běžnou tvář města neschová.

Zajímavostí je, že za vznikem Londýnského oka stojí částečně i Česká republika. Je totiž takovým mezinárodním dílem. Zatímco v Británii byla postavená otáčecí část kola, hřídel a konstrukční klouby byly odlity v české Škodě. Holandsko významně přispělo konstrukcí celého kola, Německo otáčecím ložiskem, Itálie nosnými lany a Francie kabinkami.

Foto: Jakub Kynčl, Novinky

Londýnské oko v noci

Každá z dvaatřiceti kabinek je klimatizovaná a samozřejmě prosklená, aby návštěvníkům nic nebránilo ve výhledu na město. Od toho Oko přeci je. První turisté se tu projeli v květnu roku 2000, přestože hotové kolo stálo na místě už od Silvestra 1999. Od té doby ho navštívily milióny turistů z celého světa.

Foto: David Ryneš, Yahoo Maps

Kdo by si chtěl už tak jedinečný vyhlídkový zážitek ještě umocnit, může si zarezervovat celou kabinku, do níž se vejde až pětadvacet lidí, a využít některý ze speciálních denních či večerních „letů“. Ty se totiž dají doplnit o degustaci vína, šampaňské nebo odpolední čaj. Pokud se tedy turista snaží sžít s oblastí, v níž cestuje, tradiční anglický dýchánek si při výškovém pohledu na Londýn jistě vychutná plnými doušky.

Foto: Profimedia.cz

Interiér kabinek je prostorný a všechny stěny jsou prosklené, takže okukovat Londýn lze odsud ze všech stran.

Foto: Profimedia.cz

Londýnské oko nejde díky jeho velikosti přehlédnout ani na dálku.

Zaostřeno na Londýnské oko

Foto: Pro Novinky.cz Tereza Žižková, Novinky

Londýnské oko v plné své kráse.

- Návrh této populární turistické atrakce zpracovávalo pět architektů: David Marks, Malcolm Cook, Mark Sparrowhawk, Steven Chilton a Nic Bailey, a jedna architektka – Jule Barfieldová.

- Původní název byl Millennium Wheel, což v překladu znamená Kolo tisíciletí.

- Gigantické kolo se otáčí rychlostí 0,26 metrů za sekundu. Návštěvníci tu tedy zvládají fotit i důkladně prohlížet jednotlivé části Londýna.

- Váha kola je neuvěřitelných 1700 tun, se svojí výškou 135 metrů bylo dokonce zapsáno do Guinnessovy knihy rekordů jako největší vyhlídkové kolo na světě. Mimo to je nejvyšším turistickým bodem Londýna.

- Při pěkném počasí je z kola vidět až do vzdálenosti 40 kilometrů.

- Dospělí za vyhlídkovou jízdu v Londýnském oku zaplatí 17 liber, v přepočtu zhruba 511 korun. Děti do pěti let mají vstup zdarma, od šesti do patnácti let pak platí polovinu standardního vstupného.

Související články

Z londýnské stanice duchů mrazí v zádech

Londýnské muzeum dopravy začalo během prosince pořádat nepravidelné prohlídky uzavřené stanice metra Aldwych. Jedno její nástupiště je opuštěné už téměř 100...

Londýnské metro oslavilo 150 let existence

Londýnské metro, označované jako Tube, se poprvé otevřelo 9. ledna roku 1863. Je nejstarší podzemní dráhou na světě a za 150 let existence se rozrostlo na...

Výběr článků

Načítám