Hlavní obsah

Lodní plavba v Punkevních jeskyních bude po dlouhých měsících obnovena

3:25
3:25

Poslechněte si tento článek

Blansko

Po sedmi měsících od povodní, které se prohnaly Punkevními jeskyněmi v Moravském krasu na Blanensku, by již o nadcházejícím víkendu měla být plně zpřístupněna tamní 440 metrů dlouhá podzemní lodní plavba. Jde o unikátní vodní cestu, kterou za první republiky vybudoval s pomocí československé armády slavný jeskynní badatel Karel Absolon.

Foto: Jaroslav Šanda/Správa jeskyní ČR

Snímek z víkendového zkušebního provozu na nově napuštěné lodní trase v Punkevních jeskyních

Článek

Přívalový déšť v půlce loňského září zvýšil hladinu říčky Punkvy, která protéká v krasu podzemím. Vodní proud poškodil na lodní plavbě elektrické vedení. Bylo nutné jej natáhnout znovu a současně vyměnit stavidlo. Punkevní jeskyně jsou přírodní unikát, a to nejen svojí podzemní plavbou. Jsou propojeny se dnem 138,7 metru hluboké propasti Macochy.

Natáhli stovky metrů kabelů

Každý rok zavítá do podzemí přes 200 000 turistů z celého světa. „Práce na lodní trase byly po technické stránce mimořádně náročné. Nešlo jen o výměnu čtyřtunového stavidla. Kabely jsou natažené pod vodou. Punkvu bylo nutné v jeskyni vypustit, čímž se odhalilo její členité koryto. Pohyb v něm byl složitý,“ řekl Novinkám mluvčí Správy jeskyní ČR Pavel Gejdoš.

Foto: Jaroslav Šanda/Správa jeskyní ČR

Punkevní jeskyně budou mít již brzy pro turisty plně obnovenou podzemní plavbu.

Technici ve spolupráci se speleology museli odstranit staré kabely a natáhnout nové. O uplynulém velikonočním víkendu byla trasa v plném rozsahu, tedy od propasti Macochy až po přístaviště, ve zkušebním provozu. Dokončují se práce v krápníky bohatě zdobeném Masarykově dómu, který tvoří zastávku na trase podzemní plavby. Celý projekt přijde na přibližně 40 milionů korun.

Foto: Správa jeskyní ČR/Jaroslav Šanda

Takto vypadalo přístavní molo u Masarykova dómu po vypuštění říčky Punkvy.

Trasa plavby je uměle vytvořena. Absolonovi se podařilo získat podporu československé armády, která pro práci v podzemí vyslala do Moravského krasu svůj kamenovrtací oddíl. Vzniklo tak podzemní koryto Punkvy pro plavbu. Vypustit jej lze za pár hodin.

Po vypuštění Punkvy se odkryl zapomenutý svět

Po povodni musel být provoz na trase značně omezený. Nebylo možné ji zcela projet. Turisté procházeli suchou nohou přes Přední dóm na dno propasti Macochy a pak se dostávali ven na povrch přes Tunelovou chodbu. Následně museli v přístavišti nasednout na čluny, které je zavezly jen do Masarykova dómu na prohlídku krápníků. Dál nebylo možné se dostat.

Foto: archiv Správy jeskyní ČR

Povodně v Punkevních jeskyních, konkrétně na snímku na dně propasti Macocha

Tento provoz skončil před dvěma měsíci, kdy speleologové lodní trasu na Punkvě zcela vypustili. Odhalilo se tak po dlouhých desetiletích dno říčky. Jeskyně se tím zcela změnila. Objevily se zaplavené kaňony, přístavní molo u Masarykova dómu se změnilo ve vyhlídku a v některých úsecích se našly stopy po někdejším rozšiřování jeskynní chodby pro plavbu.

Foto: Správa jeskyní ČR

Lodičkou po Punkvě se před časem projel při své nedávné návštěvě Moravského krasu prezident Petr Pavel.

Od roku 2017 zajišťují přepravu turistů v jeskyních sedmimetrová plavidla nazvaná Absolon, Balcarka, Morava, Punkva a Wankel. V roce 2018 k nim přibylo dalších pět, a to Blansko, Kateřina, Macocha, Schopper a Svitava. Každé z nich pojme 18 cestujících.

Výběr článků

Načítám