Článek
Ve své poslední zprávě asociace uvedla, že zájem o osobní leteckou dopravu klesl v únoru letošního roku v porovnání se stejným měsícem loňského roku o 14,1 procenta. Velký vliv na toto číslo měla Čína, kde kvůli kolabující domácí dopravě klesl zájem o neuvěřitelných 83,6 procenta.
Koronavirus však zasáhl celý asijský kontinent a Tichomoří, kde kvůli mnoha vládním opatřením klesla poptávka na cesty oběma směry o 41,3 procenta. Například v Africe je číslo téměř zanedbatelné, pokles činí jen 0,7 procenta.
Nebe se vyklidilo od letadel, ukazují data z radaru
Kontrastní byla naopak situace na celém americkém kontinentu, v Evropě a na Středním východě, kde poptávka naopak o něco vzrostla. Šlo ovšem o únor, měsíc, kdy se nákaza v Evropě teprve začala masově rozšiřovat. V březnu už aerolinky hlásily prakticky nulové rezervace a téměř samá storna letů.
Létání by mohlo téměř ustat
Množství společností uzemnilo celou flotilu nebo alespoň její podstatnou část. Podle odhadů by během dubna měla letecká doprava napříč celým světem téměř ustat. Některé aerolinky přesto operují, i když se značným omezením.
Emirates i Etihad začnou od příštího týdne opět létat, ovšem s omezeními
„Společnosti dostaly v únoru pořádnou ránu jménem Covid-19. Hranice se uzavřely kvůli možnému šíření viru a vzhledem k dopadům na letectví neměly aerolinky jinou možnost než osekat náklady a přijmout nouzová opatření, aby tyto nevšední události přestály,“ uvedl šéf asociace Iata Alexandre de Juniac.
Doplnil, že pokles o 14,1 procenta není v globálním měřítku tak velký, ale pro dopravce v Asii a Tichomoří šlo o velkou ránu a rozhodně největší krizi, jaké kdy letecký průmysl čelil.