Článek
V letovém provozu fungoval stroj do roku 2012, kdy podnikl svůj poslední let právě do Bristolu, uvedla agentura AP, která zveřejnila i video.
Narkobaron, princ i mafie?
„Bylo postaveno v roce 1968 pro Japan Airlines a v roce 1981 přetvořeno v soukromý tryskáč. Měl mnoho majitelů. Někdo říká, že ho mohl chvíli vlastnit i Pablo Escobar,“ popsal autor projektu Johnny Palmer s tím, že tryskáč měl patřit i arabskému princi nebo mafii.
Letadlo proměnil v ubytování pro turisty i proto, že spatřit kontrast mezi tím, jak žijí milionáři a normální lidé, je podle něj pro návštěvníky zdravé.
Nejdochvilnější aerolinkou světa je Aeromexico. Jen 13 procent letů mělo loni zpoždění
Luxus v nevšedním hávu
Neobvyklý ubytovací prostor čítá dvě dvoulůžkové ložnice s luxusním obložením, plně vybavený kokpit a pozlacenou toaletu se sprchou. Stroj nemá křídla ani motory, ostatní prvky v interiérech jsou ale plně funkční. Nechybí ani překvapivé vybavení jako sauna nebo vířivka.
Ceny za noc v obyvatelném letadle se pohybují od 716 do 860 liber (21 722 až 26 095 korun) za noc podle počtu hostů a termínu. Léto je vůbec nejvytíženější. Možnost prohlédnout si interiér ale pronajímatel návštěvníkům nabízí i v rámci dnů otevřených dveří, kdy si zejména místní obyvatelé za příspěvek na charitu projdou letadlo a pořídí selfie.
Vždycky jsem chtěl mít soukromý tryskáč a tohle byla příležitost si ho pořídit.
Letadlo se nachází v průmyslové oblasti, což značně zjednodušilo proces získat povolení od městské rady, které by Palmer dle vlastních slov v zemědělské či obytné zóně nejspíš nikdy nedostal. Restaurátorské práce na projektu samy o sobě trvaly několik let.
„Vždycky jsem chtěl mít soukromý tryskáč a tohle byla příležitost si ho pořídit. Myslím, že tryskáče jsou cool. Prostě mám rád letadla. Každý by chtěl mít soukromé letadlo, nebo ne?“ popsal Palmer, který si tak splnil sen. Že jeho tryskáč nelétá, mu přitom vůbec nevadí.
Značnou část oprav a úprav, zejména s elektřinou, dělal Palmer sám. A přestože většina vybavení je starší než on sám, s výsledkem restaurátorské práce, se kterou mu pomáhali instalatér, tesař i další, je spokojen.
V plánu je další
Umělcům pro focení a tvorbu videoklipů letadlo zapůjčuje zdarma. Vydělané peníze pak investuje zpět do projektu. Nedávno také podal žádost o umístění dalšího letadla vedle stávajícího - to má být podle něj ještě mnohem větší a působivější.
Kdo by měl zájem si letadlo sloužící jako ubytování prohlédnout nebo se v něm krátkodobě zabydlet, z Prahy je to do Bristolu jen něco přes dvě hodiny ve vzduchu přímým letem.