Hlavní obsah

Letadla zanechají třením při přistání na letišti tuny gumy. Odstranění nánosů jsme natočili přímo na dráze

Celkem 100 tisíc pohybů, tedy přistání a vzletů, zaznamená pražské letiště na svých drahách za jeden kalendářní rok. Aby se mohla letadla před vzletem i po přistání pohybovat bezpečně, je potřeba pravidelná údržba letištní betonové dráhy. Pražské letiště má na očištění plochy jako jediné letiště v republice speciální stroj. Jak funguje, jsme se zajeli podívat i s kamerou.

Údržba letištní dráhyVideo: Novinky

Článek

Každoroční údržba vyřadila na několik dnů z provozu ranvej 0624. Během nich došlo na 3715 metrů dlouhé dráze k pravidelné údržbě.

„Cílem je dostat dráhu do co nejlepší kondice před letním provozem. Věnujeme se hlavně odstranění gumy, provádění preventivních kontrol, opravy spár a také obnovujeme značení,“ vysvětlil Novinkám manažer Správy a rozvoje provozu ploch Letiště Václava Havla Praha Miroslav Charvát.

Foto: Novinky

Údržba letištní dráhy

Provoz převedlo letiště na vedlejší plnohodnotnou dráhu 1230. „To je křižná dráha k této hlavní dráze,“ dodal Charvát.

Uzavírka dráhy probíhá vždy sekvenčně od 8 hodin ráno do večerní 18. hodiny. „Naším cílem je převést noční provoz zpět na tuto hlavní dráhu, abychom nezatížili obyvatele Prahy v hustě osídlených částech,“ dodal Charvát.

Jak se nacvičuje evakuace letadla? Byli jsme u toho s kamerou

Cestování

Dvě a půl tuny gumy

Dráhu uzavírá pražské letiště pravidelně dvakrát ročně. Po zimní i letní sezoně. Při čištění dráhy loni na podzim odstranil stroj z betonové plochy dvě a půl tuny gumy.

„Pokud by ale došlo k zagumování té dráhy již v průběhu sezony, tak jsme tím strojem připraveni provést dodatečné odgumování nebo obnovit značení,“ doplnil Miroslav Charvát.

Během loňské letní sezony, která trvá od června do srpna, odbavilo Letiště Václava Havla tři miliony cestujících, za celý rok to bylo 10 milionů a 700 tisíc osob.

Foto: Novinky

Zagumovaná betonová plocha

Kontrolu zašpinění gumou provádí letiště kalibračním vozem každé dva měsíce. Vůz sleduje a měří koeficienty tření. Pokud hodnoty překročí stanovenou míru, přikročí letiště k nápravě.

Betonová dráha 0624 o tloušťce jeden metr byla zrekonstruována v letech 2012 a 2013. Vydržet by měla přibližně 30 let. Jejími pravidelnými úpravami chce ale letiště její životnost prodloužit.

Pražské letiště v pololetí odbavilo meziročně pětkrát víc lidí

Ekonomika

Hendikepovaný pilot vykroužil na nebi invalidní vozík

Cestování
Související témata:
Přistávací dráha

Výběr článků

Načítám