Článek
„U vozíčkářů je vynášení a snášení do schodů riskantní. Na výlety vyrážejí na elektrických vozíčcích. Každý z nich váží sto kilogramů. K tomu je nutné připočíst váhu tělesně postiženého. Dostat vozíčkáře do lanovky je práce pro tři chlapy,“ řekl Právu náčelník dráhy Radek Hejč.
Vyhlížení siláků na odnos
Při stavbě lanovky se na bezbariérovost v roce 1995 nemyslelo. U jízdních kol či kočárků to není problém. Obsluha lanovky vždy turistům s jejich vynesením či snášením pomáhá. Přístup do kabiny je krkolomný; je nutné zdolat schody a u kabiny se v úzkém prostoru otočit.
Dostat vozíčkáře do lanovky, to je práce pro tři chlapy.
U vozíčkářů je ale problém. Někdy je na dolní stanici jediný člen obsluhy a pak se čeká na ochotné siláky z řad turistů, kteří pomohou s nakládkou. Tyto problémy již brzy skončí. Ze dvou schodišť do kabiny bude jedno předěláno na pohodlnou rampu a prostor upraven tak, aby na něm mohl být nainstalovaný výtah pro vozíčkáře. Jeho naložení tak bude otázkou chvilky.
V Brně rozkvétají desetitisíce konikleců
„Především k vozíčkářům máme, co se týká bezbariérovosti, velký dluh. Je nutné přiznat, že jsme se s jejich vynášením a snášením v uplynulých desetiletých pořádně zapotili a párkrát se stalo, že jsme měli namále, nicméně naštěstí jsme nikoho nevyklopili. Co je nejdůležitější, všichni brali ono vynášení a snášení s humorem a nadhledem. Děkujeme,“ doplnil Hejč.
Nejstrmější lanovka v ČR
Lanovka v Moravském krasu je nejstrmější lanovou dráhou v Česku. Na trase dlouhé přibližně 300 metrů jezdí dvě kabiny. Při jízdě překonávají v prudkém stoupání z Pustého žlebu převýšení přes 130 metrů. Jízda sice trvá pouhé dvě minuty, přesto je lanovka vyhledávanou atrakcí.
Z lanovky je to z dolní stanice jen kousek do Punkevních jeskyní a z horní stanice k Hornímu můstku, který se tyčí 138,7 metru nad dnem propasti Macochy. Mnozí z turistů se nechávají vyvézt ze žlebu nahoře k Macoše a pro cestu dolů do žlebu využívají nedávno technicky náročně zrekonstruovanou Salmovu stezku, která vede přes Dolní můstek nad Macochou.
Vybudování bezbariérového nájezdu přijde zhruba na tři miliony korun. Každá z kabin pojme 15 cestujících. Výhled na klesy z ní je natolik lákavý, že se v kabinách konaly již i svatební obřady. Své třicáté výročí od uvedení do provozu oslaví lanovka 6. května příštího roku. Horní stanice lanovky je dřevěná a rekonstruovala se v roce 2015.