Článek
„Dojde k prodloužení jednoho ze současných devatenácti sloupů o 2,7 metru a odstranění dalšího. Získáme tak větší přítlak lana v místě, kde jsou kabinky vystaveny silnému nárazovému větru a námraze. Lano potom nechodí v kladkách úplně ideálně, čímž způsobuje jejich rychlejší opotřebení. Lanovka bude po podzimní úpravě druhého profilu dráhy lépe odolávat povětrnostním podmínkám a sníží se doba jejího opotřebení,“ přiblížil Jiří Špetla, šéf lanovky vlastněné městem Pec pod Sněžkou.
Lanovku schopnou odolávat šedesátikilometrovému poryvu větru nezřídka právě silný vítr na čtvrtinu dnů v roce zastaví. Zásah do technického řešení druhého, nejvíce namáhaného úseku může počet provozních dnů mírně prodloužit.
Vyřeší i toalety
Úpravy druhého úseku lanovky pečtí lanovkáři dosáhli po osmiletých jednáních s dodavatelem technologie italskou firmou Leitner. „Trvalo to dlouho, ale nakonec jsme s Leitnerem dospěli k dohodě,“ podotkl Špetla.
Montéři začnou na lanovce pracovat v průběhu pravidelné podzimní odstávky. „Harmonogram prací závisí na počasí, které musí umožnit vzlet vrtulníku. Chtěli bychom, aby odstávka lanovky stihla pouze jeden podzimní víkend,“ plánuje Špetla. Lanovkáři z Pece zároveň počítají s konečným řešením problému toalet na horní lanovkové stanici.
Krkonošská smrková rodina je nejvýše rostoucím stromem v Česku
Toalety představují jediné místo na střeše Čech, kam si turisté mohou na české straně Sněžky odskočit.
Dosavadní praxe, kdy se splašky vozí v barelech dolů, připomíná středověk. Správa Krkonošského národního parku neumožnila natáhnout splaškovou kanalizaci na Růžovou horu, odkud vede kanalizační řad do čističky v Peci. Řešení se podle Špetly nabízí v napojení na kanalizaci plánovanou Poláky.