Článek
Lanovka na Lomnický štít překonává 855metrové převýšení a jízdu ze Skalnatého plesa absolvuje za osm a půl minuty. Poprvé byla lanovka uvedena do provozu v roce 1941.
„Lanovka využívá dvě nosná lana a jedno tažné lano. Právě to tažné lano bylo potřeba vyměnit kvůli opotřebení,“ uvedl ředitel horského střediska Vysoké Tatry Dušan Slavkovský s tím, že lana lanovky dostávají zabrat především kvůli zdejším extrémním podmínkám.
„V případě tažného lana je interval výměny pět až dvanáct let v závislosti na opotřebení,“ řekl provozní ředitel lanových drah Ján Slamený. Nové lano je dlouhé 4,2 kilometru, má průměr 26,5 mm a váží 10 700 kilogramů. Na mezistanici Štart bylo vyvezeno autem, teprve pak ho místní pracovníci dostali navijákem přes terén na Skalnaté pleso.
Nižší kapacita kvůli koronaviru
„Tam jsme lano připevnili na staré tažné lano, pomocí kterého se natáhlo na celý úsek. Přímo na Skalnatém plese se pak nové lano přichytilo koncovkami o závěs kabiny,“ dodal Slamený.
Následovaly testovací jízdy lanovky, která byla poté opět uvedena do provozu pro veřejnost. Kvůli koronakrizi je kapacita kabinky lanovky momentálně snížena ze 14 na 8 osob. Na Lomnickém štítě se nachází astronomické pracoviště Slovenské akademie věd, meteorologická stanice a je zde rovněž nejvýše položená kavárna na Slovensku.