Článek
Pro lanovku na Ještěd mají k dispozici tři kabinky ze 70. let minulého století. Mezi dolní stanicí a vrcholem hory jezdí dvě, třetí je záložní. "Zhruba po deseti letech vykazují známky opotřebení, a je třeba je opravit. Postupně také upravujeme jejich design," podotkl Štěpán. Například nyní mění hliníková madla za nerezová. "Vypadá to lépe," konstatoval přednosta. Kabinky mají nyní také jednotnou barvu, jsou modrošedé v barvách Českých drah.
Druhou kabinu měnili loni na jaře, další výměna by tedy měla nastat někdy za osm let.
Lanovka na Ještěd je technickou zajímavostí, vybudovala ji na náklady Československých státních drah chrudimská firma František Wiesner. Její stavba začala 15. června 1932 a do provozu byla dráha uvedena 27. června 1933. V letech 1971 až 1975 byla lanovka modernizována. Od minulého roku má nová nosná lana za deset miliónů korun, která vydrží minimálně 30 let.
Délka trati kabinové lanovky dosahuje 1188 metrů. Za hodinu přepraví přes tisíc pasažérů. Dolní stanice je v nadmořské výšce 600 metrů, vrchní pod Ještědem o 400 metrů výš. V nejvyšším bodě se lanovka dostává 30 metrů nad zem. Na Ještěd jede čtyři minuty a drží ji lano o průměru pět centimetrů.
Využívají ji především turisté z Česka, Německa a Polska. Z vrcholu hory se jim otevře pohled na Krkonoše, Jizerské hory, Lužické hory, Český ráj a České středohoří. Rekord lanovka vytvořila v roce 1976, kdy po čtyřleté rekonstrukci přepravila skoro 600 000 lidí. Letos zatím vyvezla nahoru nebo svezla dolů 221 000 lidí, což je o 3000 více než za celý minulý rok.