Článek
Megalomanská turistická akce se koná na výstavišti Messe Berlin, sestávajícím z 26 mnohdy několikapatrových hal. Vystavovatelé i návštěvníci mají k dispozici prostor 170 000 čtverečních metrů, na nichž se koná barvitá přehlídka toho nejlepšího, co nabízí svět turismu.
Jednodenní vstupné pro dospělého vyjde na 49 eur (asi 1242 korun), studenti zaplatí 25 eur (zhruba 634 korun). Veletrh má i vlastní bezplatnou mobilní aplikaci. Mezi vystavovateli nechybí představitelé národních turistických organizací ani konkrétních regionů, cestovních kanceláří, aerolinek i nadějných nových startupů.
Opulentní prezentace i skromné stánky
Podle aktuální situace, prestiže a množství investovaných financí se jedná buď o jednotlivý stánek, nebo bezmála celý pavilon s opulentními dekoracemi. Skromnější zastoupení měla kupříkladu Ukrajina s všeříkajícím heslem: „Ukrajina je tady“. Do očí bijící prázdnota čišela ze stánku Haiti, které právě řeší masivní nepokoje spojené s hromadným útěkem z věznice.
Haiti vyhlásilo výjimečný stav
Naopak nejvelkoryseji pojala svou prezentaci Saúdská Arábie, jež měla ještě před šesti lety skromný stánek, který bylo extrémně snadné přejít bez povšimnutí. Během několika málo let Saúdové expandovali v jednoho z hlavních partnerů letošního ročníku veletrhu. Jejich pavilonem se nesla vůně vzácných dřev, šustily oděvy vystavovatelů v ceně celého šatníku průměrně vydělávajícího Čecha a lákaly atrakce, jako například monopost Formule 1.
Velkolepě byl prezentován i Omán, jehož logo se skvělo nad výstavištěm ovívaným světovými vlajkami. Jordánci zase přivezli obří repliku brány z archeologického naleziště Džaraš.
Kostýmy, z nichž přecházel zrak
Ve velkém akci pojalo i Maroko, které přivezlo hudebníky, arabské dekorace i ševce představujícího tradiční řemeslo. Ekvádor zase vsadil na průchozí zahradu z živých orchidejí a prezentaci kulturních zvyklostí v tradičních kostýmech. Lokálně vyšňořené krajany přivezli Ekvádorci, Paraguayci, Thajci a mnozí další.
Na Maledivách se tančilo, na Tchaj-wanu probíhala veřejnosti přístupná výuka malování tradičních papírových deštníků. V Koreji se soutěžilo o ceny, v Malajsii se vyráběla keramika. Gruzie demonstrovala ruční výrobu koberců, Čína se chlubila tradičními figurkami a u Filipínců bylo možné vyzkoušet půvabné lokální oděvy.
Jak chutná svět
Veletrh není jen potěchou pro oko a demonstrací možností cestování, zastoupeny byly i regionální speciality. Nechybělo tak české pivo, gruzínská vína, paraguajské či venezuelské rumy. Kolumbie přivezla jen těžko překonatelnou kávu, servírovanou usměvavým baristou, a čokoládu. Místními pokrmy se pochlubily i Kanárské ostrovy.
Tradičním kofeinovým nápojem hostila i Etiopie reprezentovaná mimo jiné samotnou ministryní turismu Nasise Challi Jirovou, jež se Novinkám pochlubila mimo jiné velkými plány na rozvoj turistického ruchu i plánovanou cestou do Prahy hned po skončení německého veletrhu. „Čekáme na vás,“ pozvala české zájemce o poznávání krás východoafrické země s tisíciletí starými památkami.
Asijský útok na smysly
A zatímco haly věnované Evropě byly pojaty spíše střídmě a klasicky, oblastí, která vskutku nešla přehlédnout ani přeslechnout, byla hala věnovaná východní Asii. Japonci přivezli kromě zástupců v kimonech tradiční lampiony i obří deštník, na dálku blikala technologicky vyspělá Korea. Velký prostor opanovala i Malajsie a thajský Bangkok rozdával tradiční suvenýry výměnou za vyplnění dotazníku. Na stánku nechyběla ani výroba nositelných květinových dekorací.
U tchajwanské sekce s heslem „Srdce Asie“ se od ucha k uchu usmíval načančaný domorodec s květy ve vlasech. Sympatický hoch za barem poté předvedl úsměv od ucha k uchu, když zjistil, že jsme z Česka. „Naše země mají skvělé vztahy,“ spokojeně pokýval hlavou. Pomyslné první místo za nejvstřícnější přijetí by pak s přehledem vyhrál Izrael.
Na stánku Laosu mohl Čechy příjemně překvapit zástupce národního turismu, který i po třiceti letech od svých studií v Praze hovořil velmi slušnou češtinou.
Mezi jednotlivými halami byly nabízeny typické německé pokrmy jako currywurst, nechyběl ale ani streetfood z různých částí světa. Tradičních bonbonů a sušenek byly plné stoly, na velkých svítících tabulích vyskakovali delfíni, šplouchalo moře a skákaly opice. Kdo byl znaven, mohl spočinout v lehátku simulujícím kulisami pobyt v exotice, pohoupat se před fotopozadím s mořem či se naoko projet v tuk-tuku.
Chladný sever, srdečný rovník
ITB Berlín, ač primárně zaměřen na mezinárodní svět byznysu, je pro návštěvníky zajímavým vhledem do světových kultur a zvyků. Už z krátké interakce se zástupci jednotlivých zemí byl velmi rychle zřejmý jejich naturel. A zatímco Evropané bývají spíše rezervovaní (zejména ti z lukrativnějších destinací), Afričané vás po chvíli rozhovoru div neobjímají a vřelost z nich sálá na dálku.
Na své si přišli i příznivci aerolinií. Emirates přivezly mimo jiné luxusní bar, jimiž jsou vybavena některá letadla Airbus A380, Turkish Airlines lákaly na fotografování s pohárem Ligy mistrů. Aerolinky Etihad se pak prezentovaly svými luxusními doplňky i typickým stylem, který na dálku čišel i z prezentace kazašských aerolinií Air Astana. Přítomni byli i zástupci velkých výletních plaveb, kteří lákali na zázemí lodí i destinace na trase.
Mnozí technicky vyspělejší vystavovatelé využívali při svých prezentacích 3D technologie, některé africké a středoamerické země pak lákaly spíše na tradiční zvyky a až úsměvné nabídky. Kupříkladu Sierra Leone přivezla svůj vyhlášený bio med, který dávali vystavovatelé návštěvníkům veletrhu ochutnat způsobem, že je požádali o nastavení ruky a prostě ho zájemcům kápli na prst. Doba covidová budiž zapomenuta.
Guatemala přivezla obzvláště sympatickou tradici. Miniaturním, ručně vyrobeným panenkám večer pošeptáte svůj největší problém, dáte si panenku pod polštář a problém do rána zmizí. V současné složité době může jít o geniální nízkonákladovou strategii, protože snad každý by dnes potřeboval alespoň krátkou návštěvu Guatemaly.