Článek
„Hned po vytažení lodí na břeh jsme se pustili do kontroly a servisu, což mimo jiné obnáší demontáž baterií, prohlídky podponorové části plavidel, kormidelních a požárních systémů a také veškeré ovládací elektroniky,“ řekl Novinkám vedoucí lodní dopravy Martin Ecler.
Morava, klenot mezi parníky
Zatímco brigádníci, sloužící na lodích v sezoně jako personál, mají volno, kapitáni se starají o venkovní nátěry a údržbu palubního vybavení. Díky údržbě pak lodě zvládají především v létě technicky náročný provoz, kdy na jejich paluby míří za projížďkami desetitisíce výletníků. Plavba po přehradě, které v Brně neřekne nikdo jinak než Prýgl, patří k oblíbeným turistickým cílům. Lodní plavba na ní byla zahájena již před 77 lety.
Hned po vytažení lodí na břeh jsme se pustili do kontroly a servisu.
Klenotem ve flotile je Morava. Tato historická loď, kterou pod původním názvem Moskva sestrojili zaměstnanci dopravního podniku v roce 1955, měla skončit před lety ve šrotu.
Orlické Záhoří již brzy spustí novou lanovku, lyžaře vyveze na hřeben Orlických hor
Vytvořena byla i s využitím částí vyřazených tramvají, které dříve jezdily po městě. Moskva byla v roce 1992 přejmenována na Dallas a roku 2011 byla pro špatný technický stav vyřazena z provozu. Proti tomu ale protestovala veřejnost, a to tak výrazně, že plavidlo bylo nejprve prohlášeno kulturní technickou památkou, následně opraveno a po pokřtění novým jménem Morava se vrátilo 2. července 2020 zpět na hladinu brněnské přehrady.
Na vodu budou lodě opětovně spuštěny v dubnu, kdy začne další plavební sezona.
Zájem o plavbu láme rekordy
Zájem o výlety na lodích po přehradě vzrůstá. Loňská sezona byla mimořádně úspěšná. Flotila v minulém roce přepravila celkem 306 tisíc lidí, což je o 16 tisíc více než v roce 2022.
Zájem o plavbu se tak zvyšuje již tři roky po sobě. „Vzrůstá i zájem o plavby na objednávku, jako jsou firemní akce, svatby a oslavy. Celkový počet cestujících na běžných linkách předčil loni všechna naše očekávání. V podvečer jsme často přidávali posilové spoje od hradu Veveří, které pomohly svážet lidi z pláží do přístaviště v Bystrci,“ doplnil Ecler.
Lodě se plaví po brněnské přehradě po téměř desetikilometrové vodní trase mezi přístavištěm v Bystrci a Veverskou Bítýškou. Na konci Prýglu míjejí majestátný hrad Veveří, který byl sídlem moravských markrabat. Mnozí lodě používají k cestám na pláže, rozeseté na březích přehrady, nebo k návratu z procházek. Přehrada byla před několika lety vyčištěna od nánosů, bahna a především sinic. Šlo o unikátní projekt, protože patřila k nejvíce řasami a sinicemi zaneseným vodním nádržím ve střední Evropě. Práce přišly na 120 milionů korun.
Vodu v Prýglu v létě promíchává dvacet speciálních věží, což brání v růstu řas. Proto je v letní sezoně pro koupání bezproblémová.