Článek
Pravidelný souhrn o bezpečnosti letecké dopravy přinesla nizozemská analytická společnost To70. „Množství nehod, včetně těch fatálních, je rekordně nízké,“ cituje konzultanta společnosti Adriana Younga server Independent. Na 15 milionů letů připadla v roce 2023 méně než jedna fatální nehoda.
K první smrtelné nehodě došlo hned zkraje roku 2023, když se v Nepálu zřítilo vrtulové letadlo Yeti Airlines. To vyrazilo z hlavního města Káthmándú, ale zhruba 1,5 kilometru za letištěm spadlo do rokle. Vyšetřování ukázalo, že na vině byla únava a stres pilotů. Na palubě zahynulo 72 lidí. Druhou fatální nehodou byl pád letadla Manaus Airlines v Brazílii, kde zemřelo všech 14 lidí.
Obě letadla byla menšího typu, což podle Younga ukazuje i na to, že velké proudové letouny jsou bezpečné a v posledních letech za sebou nemají žádné fatální nehody. Do analýzy jsou nicméně zahrnuty jen stroje pro komerční osobní přepravu, nikoli soukromá letadla. Z výběru je proto vyřazen například pád letadla, na jehož palubě byl šéf wagnerovců Jevgenij Prigožin.
Aerolinky usadily šestiletého chlapce do špatného letadla. Skončil sám 250 kilometrů od cíle
Neusínat na vavřínech
Podle Younga by se ale nemělo letecké odvětví nechat nízkým počtem fatálních incidentů či nehod obecně uchlácholit. „Letiště po celém světě registrují stejnou úroveň pohybu jako v roce 2019 před covidovou krizí a řada problémů nezmizela. Vážná zranění kvůli turbulencím jsou přetrvávajícím faktorem,“ míní analytik.
Připomíná nedávný let z Barbadosu do Manchesteru, kdy bylo na palubě Airbusu A330 zraněno kvůli turbulencím jedenáct cestujících.
Letectví nicméně stále zůstává mnohem bezpečnějším dopravním odvětvím než automobilová přeprava. Podle nejnovějších dat OSN zemře na světových silnicích průměrně 148 lidí za jedinou hodinu.