Hlavní obsah

Jarmila, Hynek, Racek a Máj. Na Máchovo jezero vyjely výletní lodě

7:57
7:57

Poslechněte si tento článek

Narodil se před 71 lety v domě zhruba dvě stě metrů od břehů Máchova jezera, které se společně s rekreací na něm stalo Vladimíru Reichertovi osudným na celý život. Po letech strávených v roli správce rekreačního zařízení dostal v roce 2010 nabídku na práci snů. Aspoň tak o ní sám mluví. Řídí kolektiv, který se v Doksech stará o místní flotilu výletních lodí.

Foto: Michael Polák, Novinky

Vladimír Reichert ze Starých Splavů. Už 15 let pracuje pro společnost, která se stará o lodní dopravu na Máchově jezeře.

Článek

Jarmila, Hynek, Racek a Máj. Výletní motorové lodě patří k Máchovu jezeru už stejně neodmyslitelně jako prezident k Pražskému hradu. První výletní loď se na romantickém jezeře objevila už v roce 1920, kdy ještě nikdo ani nemohl tušit, že by se z tehdejšího Velkého rybníka mohl stát fenomén tuzemské turistiky a rekreace.

Teprve po rozšíření hlavní pláže a přístupových cest v roce 1928 se Máchovo jezero plně otevřelo rekreantům. A z okružních plaveb na lodi se později stalo jedno z hlavních lákadel. Na severu Čech nenajdete mnoho lidí, kteří by v dětství neabsolvovali se školkou nebo školou výlet na parník. Velikonočně vyzdobené lodě Hynek a Racek vyjely na Máchovo jezero – poprvé po zimě – o tomto víkendu. Zásluhou lidí kolem Vladimíra Reicherta, kteří se o ně starají.

Po Velikonocích si lodě zase na chvíli odpočinou, nebo už je budou vytěžovat školní výlety?

Školní výlety za námi jezdí spíše až ve druhé polovině května a v červnu. Ale od Velikonoc už budeme pravidelně každý víkend jezdit vyhlídkové plavby. Dvě v sobotu a dvě v neděli, vždy ve 13 a v 15 hodin.

Foto: Michael Polák, Novinky

Vladimír Reichert v loděnici u velikonočně vyzdobené lodi Hynek

Kterou ze čtyř lodí na Máchově jezeře máte nejraději?

Nejraději mám tu, která jezdí nejméně, což je Jarmila. Vloni jí bylo sto roků a je v úžasné kondici. Snažíme se u lodí zachovat vybavení, jaké tam bylo, a ta historie se mi na Jarmile líbí. A pak pochopitelně, abych neubližoval, mám ještě hodně rád Máj (největší loď dokské flotily – pozn. red.), protože ten je jediný v republice, který byl stavěný přímo pro Máchovo jezero. Postavili ho ve Štěchovicích a jiná taková loď není.

Vy jste se narodil přímo ve Starých Splavech a vyrůstal jste tam. Ovlivní to člověka, když vyrůstá u Máchova jezera?

Samozřejmě jsem spoutaný s tímto krajem a s jezerem. Dětství jsem strávil na vodě, u vody nebo v okolních lesích. To, že jsem odsud, má výhodu v tom, že znám dobře historii těch mých časů. Neznám tu předešlou, ale vím, co kdo, kde a jak provozoval za mých časů.

Foto: Regata Máchovo jezero

Nejstarší z dokské flotily – Jarmila. Ještě pod jménem Maria brázdila vody Máchova jezera už v roce 1924.

Když takhle vzpomínáte na to, co jste u jezera zažil, je nějaké období, které jste měl obzvlášť rád?

S ohledem na svůj věk, je mi přes sedmdesát let, vzpomínám pochopitelně rád na to, co jsem prožíval v raném mládí, kdy člověk získával zkušenosti. Nejen s vodou, ale i s láskami a se vším, co s tím bylo spojené. V tom zdejším prostředí to bylo úžasné.

Tehdy se tu rekreovali lidé z celé republiky. Byla tu rekreační zařízení a odbory sem pravidelně každý týden vozily další rekreanty. Doksy byly velmi živým městečkem a pro mladý kluky, jako jsem byl já, to mělo svoje kouzlo. Hrálo se tady každý den, i v týdnu, chodili jsme tančit, bylo to úžasné.

Teď je ta doba u jezera také krásná. Můžeme si ji víc užít. Myslím tím vybavením a vším, co tu lze provozovat. Máme svobodu volby a nejsme postaveni před hotovou věc.

Když mluvíme o mládí a dětství, prý jste se s majiteli společnosti Regata Máchovo jezero, která lodní dopravu na jezeře provozuje, znal od mala.

Oni sem jezdili na prázdniny do baráku vedle toho, v němž jsem se narodil. Takže už od dětství jsme spolu kamarádili a znali jsme se. Pak jsme se samozřejmě v dospělosti trochu odpoutali, každý měl jiné zájmy a byli jsme jinde, ale pak jsme se zase setkali, když mi nabídli tuhle úžasnou práci.

Foto: Regata Máchovo jezero

Máj, vlajková loď dokské flotily, byl postaven přímo pro Máchovo jezero.

Přišla jejich nabídka ve správnou chvíli?

Než jsem nastoupil, tak jsem provozoval rekreační zařízení jedné banky. Tady v lese u jezera, pod Borným. Bylo to velké, mělo to 280 lůžek, pracoval jsem tam přes 30 let, ale už mě to nudilo. Nic jsme tam nevytvořili, nebudovali, dělali jsme jen služby pro lidi.

A tady jsem se dostal k věcem, jako byla generální oprava lodě Máj, a to mě velmi bavilo – a obzvlášť u té vody. Všichni kluci, kteří tady pracují, tak je to musí bavit, jsou to nadšenci a s takovými lidmi se dobře dělá. Když mi majitelé Regaty nabídli tuto práci, tak jsem po tom skočil. Je to úžasné pracovat u vody v prostředí, které máte rádi.

Výletní lodě na Máchově jezeře

Foto: Regata Máchovo jezero

Výletní loď Máj na Máchově jezeře

Ještě dříve než na Máchově jezeře jezdily loďky na jiném dokském rybníce – Čepelském. Objevily se tu už kolem roku 1903. Tehdy bylo dnešní Máchovo jezero ještě zcela uzavřené pro koupání a rekreaci. Během následujících dvaceti let se ale situace úplně obrátila.

První parník pro Máchovo jezero pořídil v roce 1920 plavební podnik, jenž se vyčlenil z místní lázeňské správy. Parník měl německé jméno Greif a opravdu ho poháněla pára.

Uprostřed loďky byl také komín, kterým loď vyfukovala kouř.

V roce 1924 se k parníku Greif připojila rychlejší a už motorová loď Maria. Společně brázdily Máchovo jezero do roku 1930, kdy jednoduchý Greif vystřídala další motorová loď – Tista. Maria a Tista vozí výletníky po Máchově jezeře dodnes, už ale pod jinými jmény. Z Marii je dnes Jarmila a z Tisty zase Hynek. Obě patří mezi malé lodě dokské flotily.

Velké lodě ve flotile zastupuje MájRacek. Loď Máj byla spuštěna na vodu na konci jara 1959 v přístavišti ve Starých Splavech a mezi dokskými loděmi je jasnou jedničkou. Je z nich jednoznačně největší, má suverénně nejtěžší kotvu a jako jediná byla vyrobena v Československu – ve Štěchovicích. JarmiluHynka vyrobili ještě před druhou světovou válkou dělníci v berlínských loděnicích Dekumag a nejmladší Racek se „narodil“ v Budapešti. Na Máchovo jezero se přestěhoval v roce 1966.

Jaká vůbec byla loňská lodní sezona?

O malinko slabší, jako všude okolo nás. My už sice neprovozujeme pláže, ale viděl jsem, že ta obsazenost už tam není taková jako dříve. Když jezdíme okolo na lodích, tak to vidíme. Když jsem se mezi známými pídil po tom, jak to mají jinde v cestovním ruchu u jezera, tak všichni potvrzovali, že mají také menší účast.

Čím to je?

Myslím si, že to není tím, že by lidé na dovolenou u Máchova jezera neměli dost prostředků, ale právě naopak, že jsou bohatí. Dneska se všichni mají dobře proti tomu, jak jsme se měli dříve, tak jezdí do zahraničí. Sem přijedou také, ale mají to jako druhou dovolenou a tu už nevyužívají tolik.

Foto: Regata Máchovo jezero

Plavby při západu slunce jsou na Máchově jezeře hodně oblíbené.

Není to také tím, že Máchovo jezero má dnes konkurenci v podobě například jezera Most nebo Berzdorfer See u saského Görlitzu?

Vodní plocha Máchova jezera je ale ve srovnání s vodními plochami v celé republice i v Německu nejkrásnější. My máme úžasné okolí. My tu máme borové lesy, kopce a dominantu v podobě hradu Bezděz. To je dokonalost. Takže pro mě a pro spousty z nás je to nejkrásnější voda v republice.

Jezdíme se samozřejmě také dívat i jinam, třeba do toho Mostu, ale z mého pohledu je to placka, koukáte na fabriky, fouká tam vítr a není tam o co opřít oko.

Když se člověk pohybuje celé roky kolem lodí, jak blízký k nim má vztah?

Hodně srdečný, samozřejmě. Miluju ty lodě a snažím se jim udělat, co jim vidím na očích.

Co jste tam zahlédl?

Hlavně se snažíme neudělat z těch lodí restaurace a hospody, jak je běžné v Praze nebo na brněnské přehradě. Loď má být loď, tak ať je loď. Pochopitelně u naší největší lodě Máj máme část upravenou tak, abychom tam mohli provozovat narozeninové párty nebo firemní akce. Takže je tam bar, je vybavená ledničkami a 220 voltů to má, aby se mohla napojit muzika. Takže jednu loď máme vybavenou, ale nechceme z toho dělat restauraci v tom smyslu, že bychom tam prodávali obědy.

I když je pravda, že děláme jednu atrakci, která je velmi oblíbená, ve spolupráci s hotelem Port se jednou týdně, v pátek, podávají večeře na Máji. A je o to zájem. Hodně oblíbené jsou také vyhlídkové plavby při západu slunce. To vyjíždíme za světla a vracíme se za tmy. Několikrát v týdnu. Západ slunce je na Máchově jezeře opravdu úžasný. I já mnohokrát jedu také, protože se mi to hrozně líbí. Je to taková poezie.

Plavby po Máchově jezeře – kolik to stojí

Základní jízdné pro okružní plavbu letos stojí 250 korun, zlevněné pro děti do 15 let je za 120 korunsenioři nad 70 let platí 200 korun. Novinkou je poplatek za psa ve výši 50 Kč.

V červenci a srpnu budou lodě vyplouvat také na takzvanou lodní MHD, tedy na pravidelnou přepravu mezi několika přístavišti na jezeře. Cena za jednu zastávku bude pro dospělého 30 korun, děti budou platit 20 korun. Na trase je osm zastávek.

Výběr článků

Načítám