Článek
"Úsměvometr" sestává z videokamery a počítače se speciálním programem Smile-scan (Snímač úsměvu). Železniční společnost Kejhin Kjukó jej umístila do 15 železničních stanic v okolí japonského hlavního města Tokia. Počítač sejme tvář zaměstnance a porovná ji s uloženým vzorovým obrázkem.
V reálném čase tak vyhodnotí, zda se zaměstnanec usmívá. Obrázky uchová v databázi a personál tak může zjistit, jestli jeho přístup k zákazníkovi prochází nějakým vývojem. Na obrazovce navíc běží titulky s radami, jak být ještě přívětivější.
Vlaky jezdí přesně, informační tabule bez chyb
Japonští zákazníci jsou zvyklí na rozmazlování a na téma kvality poskytovaných služeb s nimi nelze moc diskutovat. Pokud jde o železniční služby, nemají moc důvodů ke stížnostem. Všechny vlaky jezdí přesně, informační tabule jsou bez chybičky, personál na nástupištích je okamžitě k dispozici...a nyní ještě úsměv na přepážce.
Zaměstnanci se prý skenování úsměvů ochotně podvolili. "Byla jsem trochu překvapená, když to zařízení dorazilo, ale nadchlo mě to a hned jsem ho chtěla vyzkoušet," řekla Kanakó Inoueová, zaměstnankyně drah nedaleko letiště Haneda.
Nejdůležitější je odhadnout zákazníka
"Nejdůležitější je odhadnout zákazníka, kterého máme před sebou, a reagovat na něj co nejpřirozeněji. Ať je náš úsměv sebelaskavější, pokud zákazník pospíchá, pak chce nejrychlejší odpověď na svou otázku, a tak..." bystře poznamenává Inoueová, která na stupnici úsměvů získala pěkných 97 bodů ze 100.
"Pro hezké dívky je to přece jen jednodušší, ne?" ušklíbá se její přímý nadřízený Jukihiro Jamaha nad výsledkem z počítače.