Hlavní obsah

Jak se nacvičuje evakuace letadla? Byli jsme u toho s kamerou

Perfektně upravení lidé, kteří vás při cestě na dovolenou či třeba služební cestu obskakují. Jejich práce ale nespočívá jen v nalévání kávy a roznášení sendvičů. Co všechno musejí umět stevardi a letušky? A jak to vypadá, když je letadlo potřeba evakuovat? To jsme se vydali zjistit s naší kamerou.

Video: Novinky

Článek

Většina z nás zná tyto scény jen z tragických či sci-fi filmů. Zaměstnanci leteckých společností musí být ale na dramatické okamžiky připraveni pokaždé, když se letadlo odlepí od země.

S kamerou jsme se vydali do Czech Aviation centra v pražské Ruzyni, kde se budoucí piloti a stevardi připravují na všechny nástrahy jejich zaměstnání. Kromě několika trenažerů pro piloty je tam připraven i model letadla v životní velikosti, kde se budoucí stevardi učí všechno, co je na palubě letadla čeká.

Tady se sklouznout nechcete

V Czech Aviation centru mají na výcvik evakuace připraveno hned několik modelů skluzavek. „V boeingu vypadnou kvalitnější a hezčí skluzavky. Tyto jsou připraveny pouze pro výcvikové účely,“ řekla Novinkám bývalá stevardka a současně senior sales coordinator Czech Aviation centra Petra Šimonová.

Foto: Novinky

Pohled z výcvikové skluzavky z letadla

Na výcvik evakuace se účastníci musí oblékat do bílých kombinéz, a to kvůli tomu, aby nedošlo k poničení skluzavek například zipy či knoflíky na kalhotách. Některé skluzavky mají i boční držáky. „To aby se lidé mohli ve vodě držet, než připluje či přiletí pomoc,“ doplnila Šimonová.

V hangáru v pražské Ruzyni nechybí ani skluzavka z Airbusu A330. „Ta je opravdu velmi vysoká a odpovídá dveřím tohoto letadla. Je dvojcestná, protože je to velké letadlo, takže mohou jít ven dva lidé zároveň,“ dodala bývalá stevardka.

Na strach v těchto situacích není čas. „Stevardi jsou vycvičeni, takže musí vyevakuovat cestující i trošku rychlejším způsobem. Je lepší být odřený nebo polámaný, ale živý,“ upřesnila Šimonová.

Foto: Novinky

Model vrtulového letadla ATR

Na simulátoru vrtulového letadla ATR se dá nasimulovat hned několik situací. Požár na palubě, dekomprese, vypadnutí masky či zvukové efekty jako řev cestujících. „Nasimulujeme požár z trouby či požár ze záchodu,“ upřesňuje Šimonová. Model letadla je dokonce vybaven schopností ukázat za okýnky oheň, který značí požár motoru.

Evakuace do 90 vteřin

Záleží na konkrétním typu letadla a také na počtu otevřených dveří, ale většinou je to podle Petry Šimonové tak, že celé letadlo má být evakuováno do 90 vteřin. Kvůli bezpečnější a rychlejší evakuaci se také ještě před odletem řeší správné usazování cestujících.

Ztráty a nálezy na pražském letišti: Invalidní vozík, zásnubní prsten i erotické pomůcky

Cestování

U nouzových východů nesmí sedět děti do 10 let. „Děti by ty dveře neotevřely. A pokud by s nouzovým otevřením dveří nesouhlasil cestující u toho východu, snažíme se ho přesadit,“ popsala situaci Šimonová.

Foto: Novinky

Zkouška evakuace

O bezpečnost cestujících se stará počet stevardů podle obsazenosti letadla. „Většinou je jeden stevard na 50 cestujících,“ vysvětlila bývalá stevardka. Dopravce to ale pak může operativně upravovat. Stevardi jsou pak v letadle rozděleni do několika pozic. Každý si pak hlídá „své“ dveře. Šéfem letu je pak ta osoba, která k cestujícím mluví po nástupu do letadla.

Některé cestující jsme učili, jak používat záchod, vzpomíná Češka, která pracovala u Emirates

Podcasty a pořady

„Z každé pozice vyplývají určité povinnosti stevardů, co musí kdy dělat. Máme takové seznamy, podle kterých jdeme krok za krokem. Konkrétním úkolem jedné z nás je třeba spočítat jídla, aby vyšlo na každého cestujícího,“ vysvětlila Šimonová.

Vestu nafoukněte až po opuštění letadla

„Jakmile uslyšíte, že si jeden cestující v kabině vestu napustí, garantuju vám, že 90 procent cestujících si ji nafoukne také,“ řekla bývalá letuška.

Vesta se ale má nafukovat právě až po opuštění letadla. Důvod je jednoduchý, pokud se do letadla dostane voda, vesta bude všechny nadnášet ke stropu letadla a cestující nebudou mít šanci vyplavat ven. „Lidé prostě nedávají pozor,“ uzavírá své povídání Petra Šimonová. Dodává, že samozřejmě se při evakuaci myslí na lidské životy. „Nikomu nedovolíme vzít si s sebou zavazadla.“

Foto: Novinky

Bývalá letuška Petra Šimonová v záchranné vestě

Zájemci o toto zaměstnání většinou absolvují několik kol výběrového řízení. „Většinou obsahuje písemný test z angličtiny a dalšího jazyka, následuje osobní pohovor s výběrovou komisí, my jsme měli i testy fyzické zdatnosti a plavání. Musíte mít maturitu a samozřejmě člověk musí i nějak vypadat. Aerolinky většinou nechtějí viditelná tetování a ani piercingy.“

Po přijetí k aerolince začíná šestitýdenní kurz, kde vybraní jedinci absolvují také výcvik, u kterého jsme byli s kamerou. Samozřejmě značnou část výcviku obnáší i teorie.

Měly by letušky nosit podpatky? Podle jednoho z deseti mužů ano

Cestování

Výběr článků

Načítám