Článek
Letos se na veletrhu prezentovalo přes 170 zemí světa. Některé z nich zastupoval jediný stánek, jiné naopak opanovaly dobrou polovinu haly. Navzdory poměrně malé rozloze se Česká republika Němcům i zahraničním návštěvníkům představila na poměrně velkorysém prostoru. Krásy a zajímavosti Česka jsou na ITB 2024 k vidění v hale s číslem 11, Češi jsou tentokrát obklopeni stánky Slovenska, Polska a Gruzie.
Na první pohled zaujaly umělecky ztvárněné svítící poutače s designem spojených trojúhelníků v českých národních barvách, jež byly zavěšeny nad hlavami vystavovatelů. Za zády stánkařů pak zářily velké digitální obrazovky s fotografiemi i videi hlavních lákadel v podobě Prahy, Brna a Pálavy.
10 nejzajímavějších novinek z veletrhu CES 2024
Nemohlo chybět čepované české pivo z Plzně, jež však nebylo možné zakoupit, bylo nabízeno pouze výměnou za speciální žetony, které si účastníci museli tak trochu „zasloužit“. Výjimkou jsou tzv. happy hour, kdy je k ochutnání pro všechny zájemce. A také již půl hodiny před šťastnou pátou hodinou začaly davy okolo „Česka“ výrazně houstnout.
Na co vsadili Češi?
Český prostor byl vyváženou kombinací regionů a soukromých subjektů. Nechyběli zástupci českých měst, hotelů, aerolinek ani drah. Z letáků vyzdvihujících krásu naší země zářily hrady a zámky, bíle svítila lyžařská střediska a skvěly se lázně i četné nabídky sportovních aktivit a těch nejlepších kratochvílí pro děti. Češi vsadili z hlediska oděvů zástupců zejména na klasické obleky, k vidění na outfitu žen byla i velmi decentní výšivka reprezentující lidovou kulturu.
„V letošním a příštím roce jsou hlavními komunikačními tématy, s nimiž pracujeme, aktivní turismus a lázeňství. Českou republiku představujeme jako zemi, kde se při aktivní dovolené cítíte jako v lázních,“ uvedl pro Novinky v Berlíně ředitel CzechTourismu František Reismüller.
Přední představitel české centrály cestovního ruchu byl spokojen jak s celkovou návštěvností, tak s efektivností setkání se zájemci o Česko, protože ač je ITB Berlin zaměřen i na laickou veřejnost z řad příznivců cestování, pořád se primárně jedná o veletrh, na němž se domlouvají obchody na mezinárodní úrovni.
Reismüller dodal, že na berlínskou akci se po chudých covidových letech vrátila úroveň, kterou měla v dobách před pandemií: „Na světě je několik skutečně důležitých veletrhů, jichž se vyplatí zúčastnit. Akce typu ITB Berlin, ale i ITB v Šanghaji nebo WTM London jsou ty, kde destinace musí být přítomny, byť to stojí poměrně dost peněz.“
Jeden den nestačí
Výstaviště Messe Berlin čítá 26 hal, z nichž některé mají dvě až tři patra. Ani při nejlepší vůli tak není možné projít úplně celý veletrh za jeden den. Za dva dny by šlo obejít vystavovatele z určitého segmentu ve značném kalupu, až celá doba konání ITB, tedy tři dny, by byla k získání celkového obrazu o současných možnostech turismu ideální.