Článek
Ambiciózní projekt byl představen už před lety, v roce 2013 ho však tehdejší administrativa smetla ze stolu. Nynější vláda se myšlenku rozhodla v roce 2022 oprášit a podle EuroNews by se měl projekt začít realizovat ještě letos. Kromě toho, že tříkilometrový visutý most propojí pevninu se Sicílií, měl by také pomoci v boji proti sílícímu vlivu mafie.
„Mafie prosperuje tam, kde panuje zoufalství a kde mladí lidé nemají budoucnost a práci,“ uvedl vicepremiér a ministr dopravy Matteo Salvini. „Most přinese práci, krásu a ušetří spoustu oxidu uhličitého vypouštěného do ovzduší, takže půjde o jeden z nejekologičtějších mostů na planetě,“ doplnil. Pravděpodobně tím narážel na fakt, že na Sicílii se z pevniny nejčastěji létá, alternativou je také trajekt.
Premiérka Giorgia Meloniová uvedla, že požádá Evropskou unii, aby na výstavbu mostu poskytla dotaci.
Od dob Říma
Myšlenka na propojení pevninské Itálie a Sicílie není podle EuroNews žádnou novodobou záležitostí. Podle všeho sahá až do dob starověkého Říma, přičemž někteří historici věří, že Římané most skutečně postavili ze sudů a lodí.
O mnoho století později začal o myšlence hovořit také diktátor Benito Mussolini, ale až vláda Silvia Berlusconiho na začátku milénia získala financování od Bruselu. Ani tehdy však k realizaci nedošlo a projekt byl v rané fázi odpískán.
Obhájci projektu uvádějí, že bude mít silniční a železniční most množství benefitů, mimo jiné nabudí ekonomiku Sicílie a vyrovná rozdíly mezi bohatým severem Itálie a chudším jihem. Kritici naopak tvrdí, že jde o rozhazování veřejných prostředků a také značný risk, jelikož stavba vznikne v seizmicky aktivní lokalitě. Environmentalisté zase argumentují potenciálním rizikem pro místní ekosystémy a také estetickým poškozením krajiny.
„Máme ambici položit základní kámen a začít s realizací projektu,“ reagoval přesto Salvini s tím, že zahájení prací je jedním z jeho cílů coby ministra dopravy. Náklady na provoz trajektů a znečištění jsou podle něj markantnější, než kolik bude stát výstavba mostu.