Hlavní obsah

Itálii a Sicílii propojí nejdelší visutý most světa. Stavba má začít co nevidět

Italská vláda si dlouho pohrávala s myšlenkou na propojení pevniny a Sicílie mostem. Realizace je podle všeho za rohem, výstavba by měla začít koncem letošního roku a počítá se s tím, že první auta a vlaky projedou přes Messinskou úžinu zkraje příští dekády. Pokud se projekt podaří dokončit, půjde podle serveru EuroNews o nejdelší visutý most na světě.

Foto: Profimedia.cz

Sicílie by mohla být v budoucnu lépe dostupná z pevniny.

Článek

Ambiciózní projekt byl představen už před lety, v roce 2013 ho však tehdejší administrativa smetla ze stolu. Nynější vláda se myšlenku rozhodla v roce 2022 oprášit a podle EuroNews by se měl projekt začít realizovat ještě letos. Kromě toho, že tříkilometrový visutý most propojí pevninu se Sicílií, měl by také pomoci v boji proti sílícímu vlivu mafie.

„Mafie prosperuje tam, kde panuje zoufalství a kde mladí lidé nemají budoucnost a práci,“ uvedl vicepremiér a ministr dopravy Matteo Salvini. „Most přinese práci, krásu a ušetří spoustu oxidu uhličitého vypouštěného do ovzduší, takže půjde o jeden z nejekologičtějších mostů na planetě,“ doplnil. Pravděpodobně tím narážel na fakt, že na Sicílii se z pevniny nejčastěji létá, alternativou je také trajekt.

Premiérka Giorgia Meloniová uvedla, že požádá Evropskou unii, aby na výstavbu mostu poskytla dotaci.

Od dob Říma

Myšlenka na propojení pevninské Itálie a Sicílie není podle EuroNews žádnou novodobou záležitostí. Podle všeho sahá až do dob starověkého Říma, přičemž někteří historici věří, že Římané most skutečně postavili ze sudů a lodí.

O mnoho století později začal o myšlence hovořit také diktátor Benito Mussolini, ale až vláda Silvia Berlusconiho na začátku milénia získala financování od Bruselu. Ani tehdy však k realizaci nedošlo a projekt byl v rané fázi odpískán.

Obhájci projektu uvádějí, že bude mít silniční a železniční most množství benefitů, mimo jiné nabudí ekonomiku Sicílie a vyrovná rozdíly mezi bohatým severem Itálie a chudším jihem. Kritici naopak tvrdí, že jde o rozhazování veřejných prostředků a také značný risk, jelikož stavba vznikne v seizmicky aktivní lokalitě. Environmentalisté zase argumentují potenciálním rizikem pro místní ekosystémy a také estetickým poškozením krajiny.

„Máme ambici položit základní kámen a začít s realizací projektu,“ reagoval přesto Salvini s tím, že zahájení prací je jedním z jeho cílů coby ministra dopravy. Náklady na provoz trajektů a znečištění jsou podle něj markantnější, než kolik bude stát výstavba mostu.

Související témata:

Výběr článků

Načítám