Hlavní obsah

Hleděl do hlavně kalašnikovu. Cestovatel s jeepem projel 31 zemí v Africe včetně nebezpečných míst

4:06
4:06

Poslechněte si tento článek

Přes 30 tisíc kilometrů projel Afrikou téměř za čtyři měsíce Brňan Filip Vítek. Zavítal i do oblastí, kam kvůli obavám o bezpečnost noha bělocha jen tak nevkročí. V Kongu ho například kvůli stanování v oblasti ropovodu eskortovalo s rukama nad hlavou komando. V Lagosu zase viděl město na vodě, ve které plave mnoho odpadků a exkrementů.

Foto: archiv Filip Vítek

V Kongu byli policisté přátelští.

Článek

Vítkova cesta jeepem začala v Brně a postupně vedla od arabské části Afriky přes poušť, rovník, hlubokou džungli až po mys Dobré naděje v Kapském Městě. Nejvíce asi bude vzpomínat na vodní slum v Lagosu.

„Nečekal jsem, že se nám tam podaří dostat. Lagos je celkově město v katastrofálním stavu. Okrajové čtvrti jsou skutečně nebezpečná místa. Proto byl vodní slum opravdu zážitek pro silné povahy,“ řekl Novinkám pětačtyřicetiletý Vítek.

Podle něj představuje 90 tisíc lidí. „Jsou namačkaní v jakémsi vodním světě mezi plavajícími odpadky a exkrementy. Čekaly nás tam neuvěřitelné výjevy. Třeba malé děti po pás ve vodě, o které jsem přesvědčen, že by Evropana do hodiny zabila,“ sdělil Vítek, který projel i státy Mali, Burkina Faso nebo Kongo.

Foto: archiv Filip Vítek

Děti ve vodě v Lagosu

V Burkina Fasu se tři týdny po vycestování posádky podle Vítka uskutečnily na mnoha místech útoky se stovkami obětí. V Kongu se dokonce cestovatel s posádkou ocitl tváří v tvář kalašnikovu. „Věděli jsme, že chceme v Kongu alespoň jednou stanovat na divoko. Dlouho se nám nedařilo najít vhodné místo. Nakonec se nám podařilo upíchnout stany na jedné moc pěkné a rovné polňačce,“ popsal Vítek.

Eskorta komandem

Volba místa ale nebyla vhodná. „Bohužel to bylo na klíčovém ropovodu, což jsme netušili. Bezpečnostní složky asi trochu rozhodilo, že jsme si večer udělali ohníček. O půlnoci nás tak ze stanů s rukama nad hlavou eskortovalo komando vybavené kalašnikovy,“ nastínil Vítek.

Foto: archiv Filip Vítek

Vítek absolvoval cestu jeepem.

O život se ale nejvíc bál v Togu. „Na checkpointu nás zadržel policista, který byl evidentně pod vlivem nějaké návykové látky. Bylo to velmi nepříjemné a naprosto nepředvídatelné,“ řekl Vítek.

Z cest se však v pořádku vrátil a vedle toho se mu podařilo ve čtyřech zemích vylézt na nejvyšší vrchol. „Dokonce se zadařily dva české prvovýstupy. Nejvyšší hory Toga a Beninu jsou totiž nově přeměřené a ještě na ně nestihl nikdo z Čech ani Moravy vystoupat,“ poznamenal Vítek.

Foto: archiv Filip Vítek

Výprava projela mnoha zajímavými místy.

K cestě přes Afriku ho vedla minulá výprava dodávkou z Brna do Ghany. „Bylo nám prostě líto, že se tehdy musíme vracet, když před námi leží ještě tolik zemí, do kterých bychom se chtěli podívat,“ objasnil Vítek s tím, že výprava na současné cestě potkala mezi místními samé dobré lidi.

Nadšení policisté

„Pro mě je na každé cestě důležité s tamními lidmi dobře vycházet a zanechávat za výpravou dobré jméno. Nejvíc do očí bijící to bylo v Nigérii. Projeli jsme tam stovky checkpointů a na každém to bylo stejné. Nadšení policisté nám mávali a povzbuzovali nás. Připadali jsme si trochu jako nějaké celebrity,“ přiznal Vítek, který podniká v oblasti vzdělávání dospělých, a to jak ve velkých firmách a organizacích, tak třeba i v malé lesní školce.

Foto: archiv Filip Vítek

Vítkova cesta vedla z Brna do Kapského Města.

Nasbírané zkušenosti hodlá využít. „Přednáším o lídrovství, o vedení lidí, boji proti stereotypu, hodnotách a o osobním rozvoji, takže na svých cestách sbírám spoustu inspirace,“ sdělil Vítek.

Po návratu se ale stará o děti a od práce odpočívá. „Po každé větší cestě si ordinuji několik dní nebo i týdnů bez práce. Není totiž vždy jednoduché se adaptovat zpět do evropských reálií,“ dodal Vítek.

Související témata:

Výběr článků

Načítám