Článek
I když na okolních pláních leží minimální bílá peřina, na ledovci už se týden lyžuje. Jde o místo poblíž Fryšavy pod Žákovou horou ve výšce zhruba 750 metrů nad mořem, kde se vine trať od Tří Studní směrem k fryšavskému zemědělskému družstvu. Podle místních panuje na ledovci specifické mikroklima, které ovlivňuje chladná voda vytékající ze svahů okolních osmistovek i výhodná poloha u lesa.
„Je to louka a pastvina v dostatečné nadmořské výšce, klimatem se liší od Nového Města na Moravě. Ukládá se tam více sněhu, není sfoukaný, naopak ho tam většinou přibývá,“ popisuje Martin Křižovič, který zastřešuje úpravu stop pro mikroregion Novoměstsko.
„Jsou tam vhodné podmínky pro vytvoření cvičného kolečka, které měří zhruba 2,5 kilometru. Je to výborné místo pro přírodní stadion,“ uvádí Křižovič.
Skiareály zahájily sezonu, na hory přijely tisíce lidí
Místní běžci na lyžích využívali ledovec už v osmdesátých letech minulého století, kdy tam převáželi sněžný skútr z Nového Města, aby mohli trénovat na prvním sněhu. Název Fryšavský ledovec se pak vžil do širšího povědomí o něco později, kdy se na Novoměstsku začalo ve větším měřítku s úpravou tras pro turisty.
I Martin Křižovič sedá v zimě za volant čtyřkolky s připojeným válcem a stopařem, aby byla vyříznutá stopa i v té trošce sněhu, co zatím napadl. Ve vyšších partiích Žďárských vrchů je ho kolem deseti centimetrů.
„Za těchto podmínek chodí lyžovat hlavně sportovci a nadšenci, kteří už se nemůžou dočkat,“ glosuje Křižovič. Na optimální podmínky si však budou muset ještě počkat, pak se dají očekávat i masové nájezdy běžkařů z východních Čech a jižní Moravy.
V době, kdy ještě není možné nasadit rolbu, si při úpravě stop na Novoměstsku pomáhají právě čtyřkolkami. Mikroregion už má také konečně svůj stroj díky dotaci z Nadace ČEZ a nemusí spoléhat jen na čtyřkolku novoměstských technických služeb.
„Je to malé autíčko, má i kabinu, je pohodlné pro řidiče,“ libuje si Křižovič, který se za volantem střídá s Tomášem Pojezným a Petrem Kopřivou.
„Je vhodné mít více různorodé techniky, aby se i za slabších sněhových podmínek dalo najet co nejvíc tras. Když už je víc sněhu a dá se upravovat i rolbou, můžeme přezout čtyřkolky na pásy a najet i vedlejší trasy,“ plánuje koordinátor úpravy lyžařských stop.
Semafor ukazuje sjízdnost tratí
Novinkou letošní sezony je i to, že na informačním portálu Lyžařské Novoměstsko funguje semafor, který běžkařům přehledně ukazuje aktuálně sjízdné a upravené úseky.
Fryšavský ledovec většinou bývá prvním místem, kde na Vysočině začíná sezona, a také posledním, kde se ještě lyžuje na zbytcích sněhu. Běžkaři teď ale budou netrpělivě sledovat, zda ledovec vydrží oblevu, která nastala v noci na pondělí.