Článek
Zimní střediska navržená a vytvořená na míru lyžařům a situovaná do obrovských prostorných hor jsou bezkonkurenčním francouzským lákadlem. Vysoké, zdánlivě nekonečné horské masivy, nadšení pro lyžování a francouzský kolektivismus stvořily jedinečnou šablonu středisek, v nichž hned před dveřmi apartmánu čeká lyžaře perfektně propojená síť mnohdy až stovek kilometrů sjezdovek.
Umělé lyžařské satelity se nemusí líbit každému, jsou však ergonomické, a i když je jiné země více či méně kopírovaly, takového rozšíření a promyšlenosti jako ve Francii se jinde nedočkaly. Původní prosté a těsné apartmány jsou už leckde přestavěné na prostornější, odpovídající náročnějším návštěvníkům 21. století, hojně se staví luxusní chalety a v menší míře i hotely. Za vyšší kategorii ubytování je ale potřeba poněkud více připlatit.
Největší lyžařské komplexy jsou poměrně moderně vybavené lanovkami, typicky expresními a kapacitními 6sedačkami. Jen zřídka se však ve Francii setkáte s lanovkami krytými bublinami, což může působit zaostale, ale má to svůj praktický důvod – otevřené sedačky jsou méně citlivé na poryvy větru. Velmi dobře vybavené bývají cvičné výukové zóny ve střediscích, podobně jako v jiných zemích vyrůstají i nové zábavné hravé tratě s překážkami.
Švýcarsko je rozmanitá lyžařská velmoc, kde můžete zažít i půvabné retro
Slunce i dost sněhu, aspoň většinou
Francie má navzdory vysokohorským polohám v podstatě ideální horské klima – přírodního sněhu tu padá většinou dostatek, i když pojištění ve formě sněžných děl je nutné stále rozšiřovat, ale hlavně francouzské Alpy patří k nejslunečnějším oblastem celého velehorského masivu. A to se netýká jen jižních Alp, ale i ve velké části těch Savojských. Zamračenější je především oblast Mont Blancu. Díky vysoké nadmořské výšce mívá většina areálů velmi dobré sněhové podmínky, a to dlouho do jara.
Vyhlášenou francouzskou gastronomii si lze dopřávat i v lyžařských střediscích, i když není vždy kompatibilní se snahou prolyžovat skipas za maximum. Na sjezdovkách není tolik horských chat jako v Itálii, často chybějí i samoobslužné „tácovky“, kde se dá rychle naobědvat a na které jsou našinci zvyklí z Rakouska.
Oběd je ve Francii obřad a tomu odpovídá jeho časová náročnost i cena. Zážitkem je samozřejmě i francouzská večeře, ať už s typickými masovými nebo sýrovými fondue, nebo jinými specialitami. Nároční gurmáni najdou v top střediscích také oceňované, či přímo michelinské restaurace.
Přirozenou nevýhodou Francie z pohledu českého lyžaře je vzdálenost – do francouzských areálů je to ze středu Čech tisíc až 1500 kilometrů a cesta bývá o sobotách, kdy se typicky mění turnusy, často útrpná.
Nové lanovky v La Plagne nebo Les 2 Alpes
Nové páteřní lanovky letos potěší lyžaře v oblíbených střediscích La Plagne nebo Les 2 Alpes.
V „Pláních“ se rozjede nová kabinková lanovka Glacier 1+2, která z vrcholu Roche de Mio zpřístupňuje ledovec Bellecote. Vede oproti své vysloužilé předchůdkyni v pozměněné trase – její horní stanice se nachází na nové vyhlídkové platformě ve výši 3000 m n. m. Zároveň se ruší stávající lanovky a vleky na ledovci, který se vlivem oteplování zcela proměnil a pro lyžování již nemá vhodné podmínky.
V Les 2 Alpes byla postavena nová kombinovaná lanovka Belle Etoile, sestávající z 6místných sedaček a 10místných kabinek. Zajistí přepravu na trase mezi ubytovacím resortem a „prvním patrem“ areálu, čímž umožní pohodlný výjezd nejen lyžařům, ale i turistům. Lanovka nahrazuje stejnojmennou vysloužilou 4sedačku a zároveň stařičkou „kulatou“ kabinku Œufs Blancs.
Starobylá „vajíčkovitá“ kabinka pro 4 osoby Frejus letos zmizí i ze Serre Chevalier – nahradí ji moderní 10místná kabinka Pontillas v prodloužené trase.
Nové spojení Montgenevre s italskou Via Latteou
Montgenevre je méně známé středisko, rozkládající se okolo průsmyku na francouzsko-italské hranici poblíž Brianconu, je však propojené se sousední italskou Via Latteou, jejímž pomyslným centrem je olympijské středisko Sestriere. A právě pohodlnější spojení z Montgenevru do Itálie zajistí nová 10místná kabinka Rocher de l’Aigle, která vyjíždí na hraniční hřeben místo dosavadní pomalé 4sedačky.
Kromě zkrácení jízdní doby ze 17 na necelých 5 minut se tím zvýší komfort, a tedy i atraktivita přiléhající červené sjezdovky, stejně tak spojení do Itálie. Francouzský skipas platí zčásti i v sousedním italském Claviere, přičemž cenově příznivá je i možnost jeho rozšíření na oblast Monti della Lune nebo celou Via Latteu.
Pojištění skipasu proti nepřízni počasí
Skipas ve Val Cenis si lze – prý jako první na světě – pojistit proti nepřízni počasí, které představuje sněžení či déšť po dobu více než tří hodin během dne, a to za proměnlivou sazbu odpovídající zhruba 10 % ceny skipasu. V případě nepřízně počasí se cena skipasu za daný den refunduje.
Tento text vznikl ve spolupráci s redakcí portálu Snow.cz.