Článek
V tomto článku se podíváme na města, která se nějakým způsobem propojila se světem oleje a benzinu – s automobilovým průmyslem. Věrni názvu rubriky se zaměříme především na ta vzdálenější místa, ale na závěr se podíváme i do Evropy do legendárního Maranella.
BMW pro šejky na pěti fotbalových hřištích | |
---|---|
Zhruba 35 000 m², takovou rozlohu má autosalón, který v Dubaji vybudovala automobilka BMW. Jedná se o největší autosalón této automobilky. Pro představu to je plocha velká jako pět fotbalových hřišť o rozměrech hrací plochy pražské Sparty. Výstavba trvala tři roky (to je na dubajské poměry hodně), v budově pracuje 450 zaměstnanců, a jelikož by ji auta BMW nezaplnila celou, prodávají se tu i vozy Mini a Rolls-Royce. Mimochodem, technici jsou s to opravovat najednou až 120 aut. Slušný servis.Mimochodem, úplně největší autosalon na světě patří společnosti Audi a najdeme ho, jak jinak, také v Dubaji. |
V Číně se „rodí“ víc aut než dětí
Nejslavnější automobilky pocházejí z USA, Německa, Japonska a Koreje. Ovšem ani v jednom z těchto států se nevyrábí největší počet automobilů. Podle Mezinárodní organizace výrobců aut (OICA) jich nejvíce sjede z výrobních pásů v Číně. Přes 22 miliónů, tedy více než v USA a Japonsku dohromady. A také dvojnásobek proti počtu dětí narozených ročně v této zemi. Zatímco porodnost se snaží vláda regulovat, auta se „rodí“ s její podporou.
Nelze se tedy divit tomu, že se obvykle v polovině roku v Pekingu koná jeden z nejvýznamnějších automobilových veletrhů v Asii, ale i na světě – Auto China. On se vlastně koná v Pekingu jen jednou za dva roky, stejně jako ve druhém dějišti Auto China – v Šanghaji.
Na jedné straně fabrika na fabrice, na druhé plážový ráj
Přijde vám divné, že se v Indii vyrobí milióny aut ročně a vy jste ještě žádné neviděli? Patrně je to tím, že se lokální výrobci soustředí především na asijské trhy. A hlavně proto, že tu mají továrny velké značky z jiných zemí. Například Ford, který vybudoval velkou výrobnu 45 kilometrů od města Chennai.
Právě Chennai je hlavním městem indického automobilismu. Nadpoloviční většina (přesněji asi 60 %) všech aut vyvážených z Indie pochází právě z tohoto města a jeho okolí. Haly zde má i Hindustan Motors, indický automobilový gigant, který vedle osobních aut vyrábí třeba i traktory nebo buldozery.
Chennai se nachází na jihovýchodní pobřeží země u okraje Bengálského zálivu. Vzhledem k průmyslovému zaměření města ale nepředstavuje žádný ráj pro turisty lačné po opalování na pláži. Tím je spíše Goa, vzdušnou čarou 500 kilometrů vzdálené letovisko na druhé straně jižní části Indie. Říká se mu „indická riviéra“ a průměrná měsíční teplota v žádném z měsíců v roce obvykle neklesá pod 26 °C. Mít léto celý rok, to ujde, že?
Detroitský autosalón je první vlaštovka motoristického roku
Jestliže k automobilovému průmyslu v Indii neodmyslitelně patří Chennai, tak ve Spojených státech amerických je to Detroit. Za synonymum pro americký motorismus platil Detroit odjakživa. Až do osmdesátých let dvacátého století se o to starala takzvaná „velká trojka“, tedy firmy Ford, Chrysler a General Motors. Dnes pozorujeme daleko větší rozmanitost značek, expandovala sem totiž spousta těch zahraničních.
Na špici zájmu motoristů pomáhá držet Detroit i světoznámý autosalón. Koná se jako první z velkých přehlídek aut hned v lednu. Kdo chce vědět, jakým směrem se budou velké světové automobilky ubírat v novém roce, zaznamená první signály právě v největším městě amerického státu Michigan.
O Americe čtěte také zde:
Ferrari je italská klasika
Cestu po městech spojených s automobily zakončíme v italském Maranellu, kde se všechno točí kolem značky Ferrari. Společnost tam má hlavní sídlo, ale s Ferrari se tu potkáte na každém kroku. Stojí tu muzeum historických kousků, půjčovna těch současných, můžete prožít rychlou testovací jízdu nebo se vydat na exkurzi po továrně.
Zmíněná města mají jedno společné – většinou jde o velmi moderní města s luxusními službami. Minimálně pro Šanghaj nebo Dubaj to platí trojnásob. Automobilová turistika tak pro jejich návštěvníky bývá často spojena s příjemnou dovolenou plnou návštěv kulturních atrakcí a dalších netradičních zážitků.
Inzertní sdělení: Vydejte se za poznáním!
Cestovní kancelář ESO travel, specialista na Asii, Severní, Jižní a Střední Ameriku, Tichomoří a Afriku, vybírá z nabídky poznávacích zájezdů:
Svérázná kultura státu Goa a hlavně jeho pláže učinily z této oblasti horký cestovatelský hit. Horké je i tamní podnebí, teplota vzduchu v lednu dosahuje v průměru 26 °C a v prvním čtvrtletí kalendářního roku tam téměř vůbec neprší (v průměru 0 deštivých dnů). To zní jako odpovědi z dotazníku „Jak byste si představovali ideální počasí na dovolené?“
Nejen největší autosalóny světa a obří veřejnosti přístupné soukromé sbírky raritních aut arabských šejků, ale i moře, vyhřáté pláže a spousta dalších atrakcí neustále se rozrůstajícího superměsta na poušti. Navštivte třeba podvodní hotel, zasněženou sjezdovku uprostřed pouště nebo souostroví vytvořené do tvaru mapy světa!
Čtěte dále:
Přečtěte si také o Rudém náměstí, o nejluxusnějších resortech na Jamajce, dále o exotických dopravních značkách nebo o thajském chrámu, kde léčí těžce závislé. Přehled všech článků najdete na hlavní stránce rubriky
Autor: Jan Švestka & Tomáš Cikán
Anketa
Největší producenti aut podle počtu vyrobených kusů
Jako v mnoha ostatních oborech lidského konání, i tady je Čína schopná dosahovat naprosto neuvěřitelných čísel. Do top 20 se ale v posledních letech dostala i Česká republika, stejně tak Slovensko. Statistiky vychází z dat organizace OICA pro rok 2013.
1. Čína 22,1 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil. 11. Rusko 2,1 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil. 11. Rusko 2,1 mil. 12. Španělsko 2,1 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil. 11. Rusko 2,1 mil. 12. Španělsko 2,1 mil. 13. Francie 1,7 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil. 11. Rusko 2,1 mil. 12. Španělsko 2,1 mil. 13. Francie 1,7 mil. 14. Velká Británie 1,6 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil. 11. Rusko 2,1 mil. 12. Španělsko 2,1 mil. 13. Francie 1,7 mil. 14. Velká Británie 1,6 mil. 15. Indonésie 1,2 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil. 11. Rusko 2,1 mil. 12. Španělsko 2,1 mil. 13. Francie 1,7 mil. 14. Velká Británie 1,6 mil. 15. Indonésie 1,2 mil.16. ČESKÁ REPUBLIKA 1,1 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil. 11. Rusko 2,1 mil. 12. Španělsko 2,1 mil. 13. Francie 1,7 mil. 14. Velká Británie 1,6 mil. 15. Indonésie 1,2 mil.16. ČESKÁ REPUBLIKA 1,1 mil. 17. Turecko 1,1 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil. 11. Rusko 2,1 mil. 12. Španělsko 2,1 mil. 13. Francie 1,7 mil. 14. Velká Británie 1,6 mil. 15. Indonésie 1,2 mil.16. ČESKÁ REPUBLIKA 1,1 mil. 17. Turecko 1,1 mil. 18. Slovensko 0,9 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil. 11. Rusko 2,1 mil. 12. Španělsko 2,1 mil. 13. Francie 1,7 mil. 14. Velká Británie 1,6 mil. 15. Indonésie 1,2 mil.16. ČESKÁ REPUBLIKA 1,1 mil. 17. Turecko 1,1 mil. 18. Slovensko 0,9 mil. 19. Argentina 0,8 mil.
20. Írán 0,7 mil.