Hlavní obsah

Evropu s Afrikou může propojit podzemní tunel za 149 miliard

Všem, kteří se bojí létat, ale zároveň by rádi objevovali krásy severní Afriky, možná svítá na lepší časy. Podvodní tunel by mohl propojit Španělsko s Marokem už v tomto desetiletí. Nyní záleží na tom, zda bude schválen návrh, jehož realizace je odhadována bezmála na 149 miliard korun.

Foto: Profimedia.cz

Podvodní tunel by spojoval Španělsko s Marokem

Článek

Více než 27 kilometrů dlouhý podvodní tunel by mohl propojit evropskou vysokorychlostní železnici se severoafrickou už v roce 2030, uvedl server Independent.

Tunelem pod Gibraltarským průlivem by projížděl vysokorychlostní vlak, jenž by spojoval stávající železnice ve španělském Madridu s marockou Casablancou. Tamější trasa Al Boraq, jež spojuje Casablancu s Tangerem, byla spuštěna v roce 2018 a vlaky na ní jezdí rychlostí až 200 kilometrů v hodině.

Zatímco letecké spojení mezi městy na dvou kontinentech trvá průměrně hodinu a padesát minut, cesta vlakem je odhadována na pět a půl hodiny. Projekt je v současnosti ve fázi plánování a ambiciózní termín zprovoznění byl vybrán tak, aby byl tunel funkční před Mistrovstvím světa ve fotbale v roce 2030, jehož hostitelskými zeměmi budou Španělsko, Portugalsko a Maroko.

Za čím vyrazit na Mallorku, Menorku a Ibizu?

Cestování

Oficiální náklady na realizaci megalomanského projektu nebyly zveřejněny, odhadovaná suma se ale v přepočtu pohybuje kolem 148 978 395 000 korun. Španělská vláda již loni potvrdila financování z EU na studii tohoto typu spojení mezi Evropou a Afrikou v hodnotě více než 57 milionů korun.

Mluví se o něm už 40 let

Španělská ministryně dopravy Raquel Sánchezová Jiménezová k loňskému projektu řekla: „Dáme podnět k nastudování projektu maximálního geostrategického významu pro naše země a pro vztahy mezi Evropou a Afrikou.“ Dodala, že o projektu, který by takto propojil dva kontinenty, se začalo poprvé mluvit už před 40 lety.

Studie provedené oběma zeměmi ale odhalily několik těžkostí. Gibraltarský průliv dosahuje hloubky až 900 metrů a počítat je třeba i s pravidelnou seismickou aktivitou na geologickém zlomu mezi Azory a Gibraltarem.

Pokud by stavba byla úspěšná, odhaduje se, že by tunelem mohlo projet bezmála 13 milionů cestujících ročně a mohl by zároveň přepravit až 13 milionů tun nákladu mezi oběma kontinenty.

V Keni jsem se cítila bezpečněji než v Evropě, říká česká fotografka

Cestování

Noční cigareta na pláži vyjde na 80 tisíc korun. Španělé přitvrzují

Cestování

Výběr článků

Načítám