Článek
Více než 27 kilometrů dlouhý podvodní tunel by mohl propojit evropskou vysokorychlostní železnici se severoafrickou už v roce 2030, uvedl server Independent.
Tunelem pod Gibraltarským průlivem by projížděl vysokorychlostní vlak, jenž by spojoval stávající železnice ve španělském Madridu s marockou Casablancou. Tamější trasa Al Boraq, jež spojuje Casablancu s Tangerem, byla spuštěna v roce 2018 a vlaky na ní jezdí rychlostí až 200 kilometrů v hodině.
Zatímco letecké spojení mezi městy na dvou kontinentech trvá průměrně hodinu a padesát minut, cesta vlakem je odhadována na pět a půl hodiny. Projekt je v současnosti ve fázi plánování a ambiciózní termín zprovoznění byl vybrán tak, aby byl tunel funkční před Mistrovstvím světa ve fotbale v roce 2030, jehož hostitelskými zeměmi budou Španělsko, Portugalsko a Maroko.
Za čím vyrazit na Mallorku, Menorku a Ibizu?
Oficiální náklady na realizaci megalomanského projektu nebyly zveřejněny, odhadovaná suma se ale v přepočtu pohybuje kolem 148 978 395 000 korun. Španělská vláda již loni potvrdila financování z EU na studii tohoto typu spojení mezi Evropou a Afrikou v hodnotě více než 57 milionů korun.
Mluví se o něm už 40 let
Španělská ministryně dopravy Raquel Sánchezová Jiménezová k loňskému projektu řekla: „Dáme podnět k nastudování projektu maximálního geostrategického významu pro naše země a pro vztahy mezi Evropou a Afrikou.“ Dodala, že o projektu, který by takto propojil dva kontinenty, se začalo poprvé mluvit už před 40 lety.
Studie provedené oběma zeměmi ale odhalily několik těžkostí. Gibraltarský průliv dosahuje hloubky až 900 metrů a počítat je třeba i s pravidelnou seismickou aktivitou na geologickém zlomu mezi Azory a Gibraltarem.
Pokud by stavba byla úspěšná, odhaduje se, že by tunelem mohlo projet bezmála 13 milionů cestujících ročně a mohl by zároveň přepravit až 13 milionů tun nákladu mezi oběma kontinenty.