Článek
Pouze tři letiště si podle analýzy Anker Report dokázala udržet alespoň poloviční vytíženost, jakou měla v roce 2019. Nejúspěšnější je letiště v Petrohradu, kterým v březnu 2021 prošlo v porovnání se stejným obdobím roku 2019 80 procent pasažérů.
Další dvě letiště zaznamenala už větší ztrátu. U istanbulského Sabiha Gokcen, které je ovšem technicky vzato v Asii, to bylo 58 procent kapacity z roku 2019, kyjevské letiště Boryspil pak zaregistrovalo 55 procent.
Prázdné prostřední sedadlo v letadle snižuje riziko přenosu covidu, tvrdí studie
Zbývajících 200 letišť zahrnutých v analýze ztratilo podle Ralpha Ankera, který zprávu sestavoval, více než 50 procent cestujících. Mohlo by se však objevit dalších pár výjimek, protože data z Ruska, Itálie či Portugalska nejsou údajně kompletní.
Letiště Moskva-Domodědovo a Moskva-Vnukovo by se mohla dostat na 75 procent kapacity z roku 2019, velký nárůst prý zaznamenalo také letiště v Soči, kam se mnoho Rusů vydalo na dovolenou z důvodu uzavřených hranic a cestovních restrikcí.
Drtivý propad Heathrow i Kodaně
Čtvrté místo nejvytíženějšího evropské letiště připadlo turecké Antalyi, která zaregistrovala 49,9 procenta obvyklé kapacity. Hlavní istanbulské letiště zaznamenalo 40 procent, podle Ankera by se nicméně mohlo v budoucnu stát vůbec nejrušnějším letištěm v Evropě.
„Letiště typu londýnského Heathrow jsou závislá na mezinárodní přepravě, a tak se postupně vzpamatují. V té době může ale už nové istanbulské letiště platit za to nejvytíženější,“ cituje server Independent Ankera.
Západoevropská či britská letiště pak přišla o více než tři čtvrtě cestujících v porovnání s rokem 2019. Madrid obsloužil 20 procent obvyklé kapacity, Frankfurt 16,5 procenta, Amsterdam 12 procent a londýnské Heathrow pouhých osm procent.
Stále to však není nejnižší číslo, protože například Kodaň, hlavní skandinávská křižovatka, si připsala jen šest procent kapacity z roku 2019. Dublin ještě o procento méně.