Článek
Nastupujeme do džípu a vyrážíme na duny. Hranici mezi pouští a několika vesničkami utváří zelený pás palem, který v zimě funguje jako přirozená barikáda proti větru a po celý rok se tu tak drží poměrně vysoké teploty. Těsně před vyjetím na Saharu řidič vystupuje, aby podhustil pneumatiky a auto po písečných dunách lépe klouzalo.
Během jízdy nám šofér nezůstane vůbec nic dlužen. Jede divoce, stříhá zatáčky vždy, když to nejméně čekáme, a sjíždí duny, které se z našeho pohledu zdají být téměř kolmé. Je to docela adrenalin i pro někoho, kdo se džípem po Sahaře už svezl.
Dobrodružná cesta směřuje prakticky k jedinému cíli — k solným jezerům, kterými je oáza Síwa proslulá, ale množství turistů si je nechá raději ujít, protože třeba z Káhiry to k nim trvá dlouhých 12 hodin autem. Přitom jde o velikou zajímavost. Už jen proto, že jsou tyrkysová jezírka mnohonásobně slanější než Mrtvé moře, na rozdíl od něj tu však nepotkáte ani živáčka.

Jedním z největších lákadel jsou solná jezera.
Je tu však i další rozdíl. „Jezírka jsou napůl umělá. Bagrem tu vyhloubíte díru, do které prosákne spodní slaná voda. Ta pak během asi jednoho roku opět vyschne,“ vysvětluje nám průvodce Mohamed s tím, že se z jezírek sůl také těží, nikoli však na kulinářské účely, ale spíše na výrobu produktů, jako jsou solné lampy a podobně.
Koupání v jezírkách má údajně i zdravotní výhody, slaná voda prý léčí kožní problémy. Děti s ekzémy či vyrážkami sem dříve chodívali máčet i místní. A koho nic z toho netrápí, ten může alespoň zrelaxovat tělo a mysl. Díky vysokému obsahu soli je prakticky nemožné se potopit, tělo se přirozeně vznáší na hladině – nejlepší je to v poloze na zádech, protože prsa se tu opravdu plavat nedají.
Přespání na Sahaře. Bez signálu a s nejkrásnějším východem slunce

Vstup do vody je trochu krkolomný, a pokud se o ostré solné krystaly odřete, tak ihned pochopíte, proč je slovní spojení „sypat sůl do ran” synonymem nepříjemné bolesti.
Horu mrtvých objevili náhodou
Zajímavá zákoutí se ukrývají i v centru oázy. Síwa se nachází v proláklině 17 metrů pod úrovní moře, mimo to leží zhruba 50 kilometrů od libyjských hranic. Je velká asi 80 kilometrů čtverečních, a co se týče staroegyptské historie, proslula dvěma místy. Prvním z nich je Hora mrtvých.

Na Hoře mrtvých údajně odpočívá i vojevůdce Alexandr Veliký.
Jak už název napovídá, jde o pahorek s množstvím hrobek, které objevili místní čirou náhodou. Když tu v roce 1944 během druhé světové války probíhaly mezi Němci, Brity a Italy boje o okolní poušť, obyvatelé se chtěli někde ukrýt. A právě při té příležitosti zjistili, že je vrcholek nad oázou doslova napěchovaný pohřebními komorami. Podle archeologů se nekropole využívala ještě v pozdní římské éře.
Nejvýznamnější a nejzachovalejší hrobka se jmenuje Siamun. Patřila zřejmě řeckému lennímu pánovi či kupci stejného jména, což se odráží ve výzdobě, která je kombinací egyptského a řeckého stylu. Dochovala se tu například podobizna boha úrody, hojnosti i zemřelých Osirida či řada hieroglyfů. Samozřejmě nelze čekat tak pompézní výzdobu jako v Luxoru, ale výhodou je proti Údolí králů opět ona sympatická absence turistů. Jejich počty se pohybují v řádu jednotek.

Výzdoba hrobek je kombinací egyptského a řeckého stylu.

V hrobce je vyobrazen mimo jiné i bůh Osiris.
Se staroegyptskou historií je obdobně spojen také chrám boha Amona (po pozdějším sloučení božstev boha Amona-Re), kterému se říká i chrám Alexandra Velikého nebo chrám věštby. Slavný vojevůdce a dobyvatel přijel do svatostánku v období, kdy šlo o významnou věštírnu. „Alexandr Veliký chtěl stvrdit svou pozici vládce Egypta a dokázat, že je synem Amona-Re, nejvyššího z bohů, stejně jako to dělali faraoni,“ vysvětluje Mohamed.
Makedonský vojevůdce tu podle průvodce chtěl také získat odpověď na otázku, zda bude vládnout světu. V chrámu měl strávit asi tři dny. Když vyšel, prohlásil se za syna boha Amona-Re a vyrazil dál.

V chrámu boha Amona bývala slavná věštírna.
Zvěsti o jeho božské podstatě přiživují i nejasné okolnosti Alexandrovy smrti v Babylonu — jeho tělo prý zůstalo několik dní zcela bez známek postupného rozkladu. Záhadou také je, kam přesně putovaly vojevůdcovy ostatky, ačkoli se předpokládá, že jsou uloženy kdesi v Egyptě. Podle jedné z verzí odpočívá Alexandr Veliký právě v Síwě na Hoře mrtvých.
Z chrámu boha Amona dnes už mnoho nezbývá. Je od něj však hezký výhled na oázu.
Nejlepší je cesta od pobřeží
V samém srdci Síwy je záhodno vystoupat také na pozůstatky pevnosti Šálí, která byla vybudována během 12. století a měla bránit obyvatele před nájezdy okolních kmenů. V oáze, kde žije asi 30 tisíc lidí, se kromě památek můžete vypravit třeba do obchůdků s tradičním orientálním zbožím, například koberci.
Do Tuniska nejen k moři. Za zastávku stojí horské vesnice i pouštní oázy

Místní patří k Berberům, etniku, které obývá zejména části Maroka a Tuniska, narazíte na něj ale i na dalších místech severní Afriky. Jednou ze zajímavostí z hlediska antropologie je fakt, že v Síwě byly v minulosti zcela běžné homosexuální vztahy, a dokonce sňatky. Tradice však vymizela zhruba po druhé světové válce, i vzhledem k tomu, že Egypt je muslimskou zemí, která takovou praxi zakazuje.

Oáza je velká asi 80 kilometrů čtverečních.

Pestrobarevné ručně tkané koberce tu lze pořídit za hubičku.
Jak už bylo psáno v úvodu, cesta do Síwy je poněkud komplikovaná, protože z Káhiry je to do oázy asi 600 kilometrů, z populárních destinací u Rudého moře ještě mnohem dál. Aktuálně je pro Čechy nejsnazší a nejkratší cesta z Marsy Matrúh, letoviska u Středozemního moře, kam lze letět s cestovní kanceláří Čedok.
„Letovisko Marsa Matrúh u Středozemního moře láká turisty nejen mořem a krásnými plážemi, ale také historií a možnostmi výletů v severním Egyptě,” uvádí mluvčí CK Čedok Kateřina Pavlíková. „Jedním z cílů, kam nejčastěji míří, je téměř nedotčená oáza Síwa v oblasti západní Sahary, kde doposud žijí místní obyvatelé Berbeři, kteří se věnují zejména zemědělství,” dodává.

Kleopatřina lázeň je populární zejména mezi místními.
Jako nejvýznamnější body prohlídky zmiňuje Pavlíková mimo jiné archeologická naleziště s hrobkami, pevnost Šálí, ale také Kleopatřinu lázeň. Jde o jeden z nejvýznamnějších i nejkrásnějších pramenů, který se v oáze nachází — řecký historik Hérodotos ho popsal jako sluneční oko. Dá se v něm rovněž vykoupat, ačkoli je tu značně přelidněno. Kleopatřina lázeň je totiž populární mezi obyvateli Síwy.
Vzhledem k množství pramenů se zdejší pitná voda také lahvuje. Je považována za tu vůbec nejčistší v Egyptě. Navzdory nepořádku, na který narazíte prakticky všude v Africe, se zde totiž nevyrábí nic, co by mohlo vodu znečistit.
Síwa je zkrátka autentická. Už od starověku byla slavná díky svým olivovým hájům a palmovým zahradám, a i v rámci dnešního Egypta se svým přírodním charakterem ostatním oázám zcela vymyká.
Může se vám hodit na Firmy.cz: