Článek
Justin Beall si při psaní diplomové práce na Georgijské univerzitě v americkém městě Athens položil otázku, co vůbec vede lidi k tomu, že místo na pláž nebo golfové hřiště zamíří raději do vzdáleného národního parku, kde se často musejí nezvykle uskrovnit.
Odpověď hledal u 786 turistů, kteří v posledním roce strávili v některém americkém národním parku alespoň jednu noc. Získané výsledky uveřejnil časopis Journal of Sustainable Tourism. Beallův výzkum potvrdil, že značná část Američanů, kteří se vydají do národních parků, skutečně chce poznávat zachovalou přírodu, prožít v ní volný čas, chovat se k ní co nejvstřícněji a tento přístup si přenést i do každodenního života.
Když nejsi na síti, jako kdybys nežil
Druhé zjištění ale uvedenou tradiční představu poněkud nabourává. Ještě větší motivaci představuje snaha zvýšit své společenské postavení.
Turistu vykázali z národního parku. Vařil si kuře v termálním prameni
Zatímco až donedávna plnily fotografie z přírody rodinná alba a diapozitivy z ní zpestřovaly posezení, chytré mobily a sociální sítě vytvořily během překvapivě krátké doby zcela novou situaci.
Snímkem z národního parku na sociální síti okolnímu světu ukazujete, že jste v pohodě, a navíc se vezete na současném trendu zvýšeného zájmu o životní prostředí a o změny podnebí.
„Lidé vždy usilují o zvýšení svého společenského postavení. Děláme to všichni. Může vám k tomu posloužit nové porsche, cenný šperk nebo platinové značkové náramkové hodinky. Dnes ale stejně dobře, ne-li lépe, uspějete se selfíčkem pořízeným ve skromném kempu v národním parku před výletem k vodopádům s místním průvodcem,“ zdůrazňuje Beall.
Okouzlení přírodou, nebo sběr lajků?
S masovou ekoturistikou pochopitelně začalo mezi jejími účastníky přibývat zájemců, které ochrana přírodního a krajinného dědictví až tak nebere. Mnohem více je zajímá, kolik známých bude jejich fotografie sdílet, kolik obdrží lajků nebo kliknutí na Youtubu.
Zdá se, že ekoturistika může mít dvě formy. Část návštěvníků bude chtít, aby jejich zajímavé fotografie z přírody známí chválili, zatímco dalším i nadále půjde mnohem více o to, jak sami působí na prostředí, kam směřují peníze, které v národním parku utratili, nebo jak pro péči o životní prostředí citlivě získávat další občany.