Článek
Extrémní přesnost a připravenost pilotů vyžaduje přistání na ranveji Mezinárodního letiště Gibraltar. Ta měří pouhých 1829 metrů a oba její konce máčí slaná mořská voda. Běh přes překážky nebo takzvanou opičí dráhu připomíná tohle letiště také tím, že ho protíná hlavní silnice.
Nejrušnější gibraltarská silnice, pojmenovaná po bývalém britském premiérovi Winstonu Churchillovi, na tomto malém území nemůže vést jinudy než skrze letiště. Auta tu jen musí jednou za čas dát přednost přistávajícímu nebo vzlétajícímu letadlu.
Týdně se na tomto malém přímořském letišti uskuteční v průměru okolo 30 letů, takže výrazně frekventovanější cestovní tepnou je místní hlavní silnice.
Gibraltarské letiště bylo vystavěno během druhé světové války, kdy sloužilo k vojenským účelům. Dodnes ho využívá Královské vojenské letectvo. Vybudován je tu ale i terminál pro civilní lety, pravidelně odsud letadla míří hlavně do Velké Británie.
Zajímavost
V seriálu Nejextrémnější letiště, který vysílala televizní stanice History, bylo Mezinárodní letiště Gibraltar označeno za páté nejnebezpečnější na světě. Ve stejném žebříčku evropských letišť získalo dokonce první místo.
Příští týden připlujeme na plážové letiště Barra ve Skotsku. Tam jsou ovlivňovány vzlety i přistání mořským přílivem či odlivem.