Článek
Porota soutěže, kterou pořádá Asociace Entente Florale CZ, vybrala deset nejkrásnějších nádraží z návrhů a tipů, které posílali lidé. Mezi finalisty se probojovala nádraží v Uherském Hradišti, Rynolticích, Boskovicích, Hořicích, Horažďovicích, Merklíně, Holubově, Měchenicích, Hnojníku a Martinicích.
Měchenice
Původně průmyslová trať se železničním příhradovým mostem z roku 1897 pro přepravu dřeva, surovin pro modřanský cukrovar a papírny ve Vraném se stala důvodem vzrůstu turistického ruchu v Posázaví. Trať slouží k pravidelné přepravě i jízdám historických vlaků.
Holubov
Malinké nádraží z roku 1891 se nachází na úpatí hory Kleť v CHKO Blanský les a je východiskem do turisticky zajímavých a poznávacích lokalit. Rekonstruovanou budovu, dříve ve vlastnictví Českých drah, má v nájmu obec.
Horažďovice předměstí
Nádraží z roku 1868 se původně jmenovalo Babiny a leží na hlavní trati Plzeň – České Budějovice v okrese Klatovy. Je startovním místem do turisticky oblíbeného Pošumaví.
Merklín
Rekonstruovaná výpravní budova v Karlovarském kraji ve vlastnictví obce nabízí v prvním patře byty, v přízemí informační středisko, malé muzeum, dopravní kancelář a místnost pro drážní dělníky. Okolní devastované pozemky byly přeměněny na parčík s altánkem, skatepark a dětské hřiště.
Rynoltice
Železniční stanice v Lužických horách je vyhledávaná i filmaři. Soubor nádražních staveb představuje výjimečně dochovaný soubor budov Ústecko – teplické dráhy ATE z roku 1900. U nádraží je rozlehlý park s lavičkami a nově opravená stylová čekárna.
Martinice v Krkonoších
Železniční stanice v okrese Semily se nazývá Pojizerský Pacifik. Nádraží z roku 1871 s velice cennou architekturou je vyhledáváno pro některé unikáty – například nejvyšší počet mechanických návěstidel. Je jedním z posledních nádraží s unikátním originálním elektromechanickým systémem zabezpečení. Obec podporuje iniciativu vyhlásit nádraží technickou památkou…
Hořice v Podkrkonoší
I v prostorách nádraží ČD se snoubí historie kamenného města s požadavky dopravy a dobře provedenou rekonstrukcí výpravní budovy i nádraží, která citlivě respektuje původní historický ráz a dějiny města. Nádraží je doplněné nezbytnými symboly města Hořice, sochami.
Hnojník
Hnojník je železniční zastávka a nádraží v Moravskoslezském kraji na úpatí hory Goduly. Typický objekt malého nádraží z přelomu 19. a 20. století zapadá do architektury obce i přírodního prostředí. Nádraží bylo společně s některými dalšími podobnými objekty citlivě k historickému detailu i současným potřebám rekonstruováno a doplněno o potřebné prvky.
Uherské Hradiště
Uherskohradišťské nádraží představuje uzel železničních tratí č.340 a 341 ve Zlínském kraji. Bylo vybudováno v roce 1930 na základě návrhu architekta Karla Dvořáka s typickou slováckou výzdobou autorky Růženy Falešníkové z Tasova. V roce 2004 proběhla rekonstrukce výpravní budovy ČD a tato byla oceněna titulem Stavba roku 2004 města Uherského Hradiště.
Boskovice
Příjemné nádraží bez výrazného architektonického stylu a historie na střední Moravě, ležící na trati č. 262 Česká Třebová – Chornice - Skalice nad Svitavou. Je východiskem do letovisek odpočinku a turistických oblastí Chráněné krajinné oblasti Moravský kras.
Rozhodněte o vítězi
Smyslem soutěže Nejkrásnější nádraží je zlepšit prostředí železničních nádraží, stanic a zastávek a zvýšit zájem veřejnosti o železnici a o cestování vlakem.
O absolutním vítězi rozhodne v květnovém hlasování veřejnost. Výsledek bude slavnostně vyhlášen 17. června 2011 v Senátu.
Svůj tip na vítěze můžete poslat i vy, a to na emailovou adresu nejkrasnejsinadrazi@cd.cz nebo na běžnou adresu: Asociace EF CZ – Souznění, budova ředitelství NKP Vyšehrad, V pevnosti 159/5b, 128 00 Praha.