Článek
Jedna z nejstarších pražských výpravních budov postavená v roce 1873 získala novou fasádu, střechu včetně trámů i nové komíny. A hala se stala místem, kde se nemusejí cestující štítit posedět. Podle Heleny Kordačové z ČD Reality mají lavice dokonce protivandalskou úpravu, takže by měly něco vydržet. „Bezdomovci si ale stěžují, že studí,“ řekla.
Masarykův salonek
Stavební práce trvaly devět měsíců a tři dny a probíhaly za přísného dohledu památkářů, protože budova je národní kulturní památkou. Zachován zůstal i původní Masarykův salonek vybudovaný v roce 1937. Moc si ho ale Masaryk neužil, protože v témže roce na podzim zemřel.
Při opravách byl prý salonek zbaven budovatelského ducha, kterého mu vtiskly úpravy v šedesátých letech. Sloužit by mohl například jako přednáškový sál.
Dochoval se kryt z 2. světové války
Kromě salonku zůstala zachována i další rarita nádraží, unikátní protiletecký kryt z druhé světové války. „Když se v posledních dnech války bojovalo o nádraží, zachránilo se v něm hodně civilistů včetně přednosty stanice,“ konstatovala Kordačová. V květnu se chystají dráhy kryt zpřístupnit veřejnosti.
:. Nádraží využívá po rekonstrukci mnohem víc cestujících.foto: Právo/Archiv
V objektu dejvického nádraží najdou cestující kromě rozšířené restaurace také ordinace odborných lékařů, od příštího roku pak bude otevřen obchod za rohem, o což se postará firma Žabka. Fungovat bude každý den.
Stanice je stále víc využívána
Ředitel odboru nemovitostních projektů Českých drah Karel Tabery předpovídá nádraží rušnou budoucnost. Už nyní, po rekonstrukci, si do předprodeje chodí více lidí kupovat například jízdenky na vlaky Pendolino, které tam vůbec nejezdí. Denně nádražím projde okolo 1300 cestujících.
„Stanice bude ale zajímavá hlavně z hlediska budoucího využití v souvislosti s výstavbou tunelů Blanka i s uvažovaným zahloubením tratě mezi Prahou a Chomutovem,“ konstatoval Tabery. Kdy koleje zajedou pod povrch ale nechtěl odhadovat.
Nádraží se propojí s metrem
Živěji bude údajně také poté, až se dejvické nádraží propojí se současnou pasáží stanice metra Hradčanská. Lidé se podle Taberyho zřejmě naučí vlakové spojení využívat i kvůli tomu, že nebudou chtít trávit v dopravních prostředcích stále více času. „Z Dejvic na Masaryčku se vlakem dneska dostanou za devět minut,“ uvedl.
:. Sklepní prostory.foto: Právo/Archiv
Rekonstrukce dejvického nádraží byla součástí projektu Živá nádraží , který po celé republice zahrnuje 134 lokalit. V Praze se v jeho rámci opravuje Hlavní nádraží a chystá se rekonstrukce smíchovského a holešovického. Z těch malých by mělo přijít na řadu mimo jiné nádraží Hlubočepy.