Hlavní obsah

Dechberoucí mosty pro pěší se rolují, otáčejí a ukazují čas

Novinky, Lucie Poštolková

Na světě existují tisíce mostů pro pěší. Ale některé doslova berou dech, jak uvádí internetový magazín Popular Mechanics. Podívejte se na šest designově nejneobvyklejších mostů, které se mohou srolovat do osmiúhelníku, otáčet i naklánět, aby umožnily lodní dopravu. V Kalifornii mají dokonce most jako sluneční hodiny a v Singapuru se lávka vlní jako hladina moře.

Článek

Rolovací most v Londýně

V Londýnské čtvrti Paddington Basin mají pohyblivý most pro chodce. Vytvořilo jej Heatherwick Studio roku 2004. Skládá se z 39 dřevěných a ocelových trámů.

Hydraulický systém zabudovaný v zábradlí umožňuje rolování mostu do tvaru osmiúhelníku. Každý pátek v poledne se most roluje, aby mohly lodě projíždějící na kanálu Grand Union proplout.

Most Langkawi Sky v Malajsii

Zahnutý most Langkawi Sky je ve výšce asi 610 metrů nad mořem na vrcholu hory Mount Mat Cincang v Malajsii. Turisté, kteří se chtějí projít po  lávce dlouhé 122 metrů, musí nejprve nahoru vyjet lanovkou.

Langkawi je umístěn nad vrcholky stromů, patří mezi jeden z nejvýše položených mostů na světě. Podlaha je necelé dva metry široká, zaoblený tvar stavby zajišťuje chodcům panoramatický výhled na souostroví Langkawi. Oba konce mostu mají vyhlídkovou plošinu.

Most Gateshead Millenium v Newcastlu, Velká Británie

Most Gateshead Millennium nad řekou Tyne spojuje Gateshead a Newcastle. Jedná se o pěší a cyklistickou lávku. Systém šesti hydraulických lisů otáčí lávku o 40 stupňů tak, aby mohly proplouvat lodě. Otočení trvá asi čtyři a půl minuty. Při každém vyklopení se most sám vyčistí, protože se všechny odpadky sesunou do speciálních košů umístěných v podlaze. Celá lávka byla dopravena po řece Tyne a usazena největším evropským jeřábem Asian Hercules II. Její tvar připomíná oko hledící směrem k moři.

Most připomínající vlny v Singapuru

Most Henderson Wales pro pěší spojuje národní parky Mount Faber a park Telok Blangah Hill. Měří 274,3 metrů a chodci z něj mají výhled na skoro celý Singapur. Vlnící se vnější skořápka vytváří iluzi vln, uvnitř se nachází lavičky pro odpočinek. Kreativní design umožňuje lehká konstrukce, která se využívá pro výrobu mostů pro chodce.

Most Sundial Redding v Kalifornii

Most Sundal Redding (Sluneční hodiny) navrhl známý architekt Santiago Calatrava. Gigantická věž měří 66 metrů a představuje sluneční hodiny. Most byl dokončen roku 2004, spojuje břehy řeky Sacramento v Želví zátoce v parku Exploration. Konzolové stožáry jsou tvořeny kombinací oceli, skla a žuly. Podlaha je vyrobena z protiskluzových skleněných panelů.

Most Puente de la Mujer v Buenos Aires, Argentina

Puente de la Mujer nebo také „Most žen“ je druhým mostem Santiaga Calatravy. Stejně jako u mostu Slunečních hodin i zde architekti využili konzolového stožáru. Část mostu je pohyblivá a umožňuje vytočení až o 90 stupňů, aby mohly proplouvat lodě.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám