Hlavní obsah

Curych má vlastní West Side Story

Právo, Bohuslav Borovička

Z komína spalovny stoupá tenký proužek bílé páry. V koruně komína jsou malé komůrky a v nich hnízdí několik sokolích párů. Každý rok tam vyvádějí mladé a dokazují, že vzduch nad spalovnou je opravdu čistý.

Foto: Profimedia.cz

Originální kavárna v někdejší fabrice.

Článek

To je jeden z projevů změn, které se odehrávají v posledních dvaceti letech v západním Curychu, v někdejším průmyslovém předměstí švýcarské bankovní metropole. Zdejší Příběh ze Západního Předměstí (West Side Story) sice postrádá onu muzikálovou romantiku, o to více je v něm účelnosti a řádu.

Galerie v pivovaru

Když velké podniky začaly v 80. letech minulého století vyklízet Západní Předměstí, zůstaly po nich rozlehlé průmyslové areály. Dělnické kolonie, činžáky s maličkými byty a se společnou koupelnou na patře, se z velké části vyprázdnily. Lidé šli za prací a větším pohodlím jinam.

Foto: Bohuslav Borovička, Právo

Jarní posezení v zahrádce přímo pod komínem spalovny

Své poslání ztratila i železniční vlečka a viadukty, po nichž jezdily vlaky, které vozily koks do železáren. Dosloužilo i mnoho dalších staveb. Nevlídné předměstí se stalo ještě méně vlídným. Ale jen nakrátko. Už počátkem 90. let se začala psát curyšská West Side Story.

Dnes je „trendy“ bydlet někde poblíž Langstrasse, ulice plné kaváren a butiků, je „in“ objevit se pravidelně v některém z klubů, které v bývalých průmyslových komplexech vznikly. Například Indochine je považován za jeden z nejoriginálnějších švýcarských klubů a totéž platí o restauraci Rosso.

Foto: Bohuslav Borovička, Právo

Prostor na hraní potřebují nejen malí, ale i velcí.

V někdejších skladech pivovaru Löwenbrau je galerie, v níž vystavují svá díla současní švýcarští výtvarní umělci, zatímco z obrovských prostor bývalé loděnice se stalo divadlo. Soubor curyšské Opery tam zkouší a často i hraje některé méně „důstojné“ kusy. Jinak se tam pravidelně střídají různé avantgardní soubory.

Móda pod viaduktem

Developeři využili opravdu všeho. V obloucích železničního viaduktu našly své místo módní salóny, kuchyňská studia a prodejny drahého nábytku. Přirozeně až poté, co bylo okolí náležitě upraveno.

Foto: Bohuslav Borovička, Právo

Mezi domy musí být dost bezpečného prostoru pro děti.

Několik oblouků zabrala prostorná tržnice, v níž nabízejí své zboží zelináři, pekaři a uzenáři, výrobci sýrů nebo třeba pletených košíků. Jezdí se sem nakupovat zdaleka, protože např. domácí sýry, které tu prodávají farmáři z okolních hor, nikde jinde nekoupíte. Padesát let staré činžáky dostaly nejen nové fasády, ale přestavěny byly i byty v nich. Na volných prostranstvích se staví dál a zajímavě. V liberálním a svobodymilovném Švýcarsku si ani stavební gigant nemůže dělat, co chce. Město stanovilo přísná pravidla.

Foto: Bohuslav Borovička, Právo

Tržnice pod viaduktem

Každá obytná budova musí mít přízemí uzpůsobeno tak, aby tam mohly být obchody, ševcovská dílna, cukrárna, kadeřnictví, prostě něco užitečného. Každá administrativní budova – zpravidla nejsou vyšší než sedm pater – naopak musí mít v posledních třech patrech byty. To proto, aby se některé oblasti po skončení pracovní doby úplně nevylidnily.

O to se ostatně postarala i místní univerzita, která jednu z opuštěných fabrik přestavěla na technické učebny a studentské koleje.

Pomalá doprava

Ještě před nějakými deseti lety bylo možné koupit prostorný byt ve zrekonstruovaném činžáku ve čtvrti Zurich West poměrně levně. Ta doba je ale dávno pryč, ceny bydlení v Západním Předměstí dramaticky rostou. Není to samo sebou. Dnes se dostanete z Bellevue Platz v centru Curychu na Langstrasse tramvají za patnáct minut, ale brzy tam budete ještě dřív, staví se tramvajová rychlodráha a několikaproudá ulice.

V Curychu dávají přednost veřejné dopravě (dokonale zorganizované) a tzv. pomalé dopravě. Tím jsou myšleni chodci, bruslaři a cyklisté. Vysloužilá železniční trať bývá velice festovní dílo, a tak stačí jen odstranit koleje, násep trochu rozšířit, vyasfaltovat a v tu ránu máte deset kilometrů dlouhou stezku pro cyklisty i bruslaře, vedoucí z předměstí až do samotného centra města. Totéž platí o zrušené tramvajové trase. Jinde by na ni pustili auta, ale v Curychu udělali pohodlnou cyklostezku.

Grilování i pétanque, Beige a Tran Hin Phu

Všechno, co se dnes v Zurich West staví nebo rekonstruuje, musí mít kolem sebe dost prostoru – proč by lidé z činžáku nemohli grilovat ve dvoře nebo si v parku u domu zahrát pétanque?

Další zásadou je, že každý stavební komplex – ať bývalá fabrika, nebo nové minisídliště – musí být průchozí všemi směry, aby lidé nemuseli obcházet dva bloky domů, když si jdou do trafiky koupit noviny nebo housky k pekaři, a neměli tak cukání sednout do auta.

Někdejší zaprášené a nevlídné Západní Předměstí je dnes místem, kam se přesouvá všechno nové, co v Curychu vzniká.

Foto: Bohuslav Borovička, Právo

I grafitti, na rozdíl od nečitelných čmáranic, může být zajímavé.

V centru města se toho moc měnit nedá, zatímco v Zurich West je možné všechno. Na kultovní Bahnhofstrasse si můžete koupit kabelku od Vuittona, v obchodě postaveném z kontejnerů nabízí společnost Freitag zase jinak kultovní kabelky, tašky na počítače, batohy a kancelářské potřeby z recyklovaného materiálu. Švýcarské módní značky jako Beige nebo Tran Hin Phu jsou k mání jen v Západním Předměstí.

Není to sice muzikálová záležitost, ale curyšská West Side Story, která trvá už dvě desítky let, je projektem opravdu úspěšným a pro návštěvníky města přitažlivým a poučným.

Foto: Bohuslav Borovička, Právo

Kabelka z kontejneru

Rady na cestu

Doprava

Nejsnadnější a nejrychlejší cesta do Curychu je letecky. Cesta autem se kromě jiného prodraží o dálniční známku. Je roční a stojí 780 Kč. Počítejte také s velkými problémy při parkování v centru města.

Nejsou v EU

Švýcarsko není členem EU, nicméně k překročení hranic nám stačí občanský průkaz. Měnou asi ještě dlouho zůstane švýcarský frank (1 CHF je za 18,35 Kč). Eura přijímají jen v některých obchodech a restauracích. Platební karty se sice běžně používají, ale při drobnějších nákupech je obchodníci vidí neradi.

Zürich card

Karta, která je k nezaplacení, slouží jako permanentka na místní dopravu a na příměstské vlaky S-Bahn. Je na ni bezplatný nebo zlevněný vstup do mnoha muzeí, galerií a dalších zařízení. Karta na 24 hodin přijde na 19 franků, na 72 hodin je za 38 franků. Ještě lépe uděláte, když si Zürich Card pořídíte rovnou na letišti po příletu. Budete ji moci použít k cestě do města. Vlaky mají zastávku v podzemí letiště a dovezou vás do středu města.

Nádraží

V neděli jsou obchody v Curychu zavřené. Výjimkou je hlavní nádraží, v jehož podzemí jsou desítky obchodů všeho druhu, včetně velkých samoobsluh, které jsou otevřené do osmi hodin večer. Na nádraží je také pobočka Zürich Tourism, turistické centrály, kde si můžete koupit již zmíněnou kartu, pomohou vám najít ubytování, případně vám poskytnou užitečné informace a vybaví vás prospekty a plánem města.

www stránky

Související témata:

Související články

Zlatovlásčina Červená Lhota na vás už čeká

Jeden z nejromantičtějších zámků, jihočeská Červená Lhota, po zimě znovu přivítá návštěvníky. V soutěži mezi nejpohádkovějšími objekty Česka byl v první...

Výběr článků

Načítám