Článek
Podle loňské zprávy Státního zdravotního ústavu trpí nadváhou více než 60 procent Čechů. V Británii je podle zprávy tamního parlamentu obézních či trpících nadváhou dokonce 64 procent obyvatel. Aktuální téma plus size pasažérů v letadlech zeširoka zpracoval server Independent.
Ačkoli cestující napříč národy podle zpráv ze světa „přibírají“, množství sedadel v letadlech stoupá, a prostor pro jednotlivce v turistické třídě se tak naopak zmenšuje. Kupříkladu British Airways, ale i další letecké společnosti měly podle Independentu v Boeinzích 777 původně devět míst v jedné řadě a nyní jich tam na stejný prostor vtěsnali deset.
Zároveň z ekonomických důvodů systematicky klesá počet prázdných míst v letadlech. Nízkonákladové aerolinky dnes plní své lety z devadesáti a více procent. V konečném důsledku tak nebývají spokojeni ani plus size cestující, pro které jsou rozměry sedaček nedostačující, ani pasažéři, kteří sedí vedle nich.
Malá inkluzivita v turismu? Podle plus size influencerky by pomohly maličkosti

Možnosti řešení
Ačkoli každá aerolinka tuto problematiku pojímá trochu jinak, obecně lze postoj společností podle Independentu shrnout slovy, že kdo potřebuje víc místa, má si jej zaplatit. Obvykle platí, že čím vyšší třída v letadle, tím větší sedadlo a o to víc prostoru.
Podle Air France mají jejich sedadla v ekonomické třídě podle typu letadla šířku 40,64 cm až 43,18 cm, což má odpovídat obvodu pasu do 134,62 cm. Sedačky v prémiové ekonomické třídě mají šířku téměř 50 centimetrů a měly by vyhovovat do obvodu pasu bezmála 150 centimetrů. Sedačky v první a obchodní třídě pak mají šířku od 50,8 cm do 53,34 cm, což umožňuje obvod pasu až do 200,66 centimetru.
Jaké jsou ale další možnosti, když si nechcete nebo nemůžete připlácet za vyšší třídu v letadle? Cestující, kteří se pohodlně neusadí na jedno sedadlo v ekonomické třídě, si mohou u Air France rezervovat druhé, vedlejší sedadlo s 25procentní slevou a příslibem, že pokud zůstane nějaké sedadlo neobsazené, náklady za druhé sedadlo budou vráceny.
Francouzské aerolinky ale rovněž varují: „Může vám být odepřen nástup na palubu z bezpečnostních důvodů, pokud jste si nezakoupili druhé sedadlo, let je plný a nejste schopni sedět na jednom sedadle.“
Smartwings nabízí možnost zakoupení extra seat pro jakéhokoliv klienta.
Virgin Atlantic vyzývají plus size cestující, aby si zakoupili druhé sedadlo s tím, že za něj nebudou platit daně ani servisní poplatky.
Ryanair v takových případech nabízí dvě sedadla vedle sebe, zakoupená najednou. Při zadávání údajů k prvnímu sedadlu cestující použije své jméno, u druhého zadá do jména „Extra“ a do příjmení „Comfort Seat“. Pasažér tak dostane dvě letenky a na druhém bude „jméno“ Extra Comfort Seat. Takto je samozřejmě možné doplatit si druhou sedačku i v případě, že je vaše váha jakákoli a jen nechcete, aby někdo seděl vedle vás.
Čechy hojně využívané aerolinky Smartwings nabízejí možnost pořízení druhého sousedního sedadla všem pasažérům bez ohledu na důvod. „Smartwings nabízí možnost zakoupení extra seat pro jakéhokoliv klienta. Za tuto sedačku klient neplatí letištní taxu,“ uvedla pro Novinky mluvčí letecké společnosti Vladimíra Dufková.
Respekt pro všechny
Stejně jako mají plus size pasažéři nezpochybnitelné právo na respekt, mají podle Independentu i jejich sousedé právo využívat celou šířku své sedačky bez omezení. Pokud se tak neděje, je nasnadě kontaktovat v letadle palubní personál a požádat jej o vyřešení problému.
Mezi sporné otázky, které při debatě o plus size pasažérech vyvstávají na povrch, patří vážení cestujících. To už se v určité míře děje na některých malých regionálních letištích, kde váha cestujících v menších letadlech hraje zásadní roli.
Mnozí odborníci na letectví se shodují, že díky diskrétnímu vážení všech cestujících by bylo možné přesně spočítat množství paliva potřebného na let.
Vážit, či nevážit?
„Nenavrhujeme, aby lidé stáli na váze. Letiště by mohla umístit tlakové podložky do prostoru, kde jsou odbavována zavazadla, spolu s obrazovkami. Poté, co by bylo odbaveno zavazadlo, by se na obrazovce objevil dotaz: ,Stojíte na tlakové podložce?‘ Když by cestující klikl na ,Ano‘, hmotnost by mohla být zaznamenána a diskrétně nahlášena letecké společnosti,“ navrhl Nick Brasier ze společnosti Fuel Matrix.
Letecký dispečer by tak spolu s kapitánem mohl spočítat přesnou hmotnost letadla, cestujících a jejich kufrů a natankovat odpovídající množství paliva. Pasažéři výrazně vyšší váhy by se však mohli obávat, že zaznamenání nestandardní hmotnosti by mohlo vést k penalizacím.
Štíhlí cestující pak někdy uvažují zcela opačným způsobem, tedy zda by nebylo fér, aby byl v letecké přepravě zaveden hmotnostní limit, který by sčítal váhu zavazadla s váhou cestujícího.
Anketa
Jaké to je cestovat s nadváhou? Plus size influencerka líčí úskalí létání

Dělejte větší sedadla, žádá úřad pro letectví americká plus size influencerka
