Článek
Doba cesty mezi Pekingem a konečnou stanicí v Čang-ťia-kchou se tím z nějakých tří hodin smrskla na pouhých 47 minut. Pro turisty je nová dráha zajímavá i z důvodu, že vlak staví ve stanici Pa-ta-ling, u které se nachází nejnavštěvovanější úsek Velké čínské zdi.
Vlak na svou první cestu vyrazil těsně před koncem uplynulého roku a dráha, po níž jezdí, se pyšní přízviskem první chytrá vysokorychlostní železnice na světě. Je to z důvodu, že jsou mimo jiné vagóny pokryty 5G signálem, mají chytré osvětlení, ale také skoro tři tisíce senzorů, které během cesty sbírají data a dokážou okamžitě detekovat jakékoli provozní abnormality. Každé ze sedadel pak disponuje vlastní dotykovou obrazovkou a bezdrátovými nabíjecími panely.
Myslelo se na sportovce
Přestože jsou vlaky zcela autonomní, na jejich palubě má být stejně dohlížející pracovník. Cestující si aktuálně lístky musejí rezervovat s dvoudenním předstihem a cenové rozpětí se pohybuje mezi 270 a 860 korunami.
As the countdown to the 2022 Beijing Winter Olympics continues, the new 108-mile high-speed railway line connecting the capital with Olympic host city Zhangjiakou has just entered service, cutting travel time between the two from three hours to 47 minutes https://t.co/5LyHFGylgq
— CNN (@CNN) January 8, 2020
Rychlovlaky byly navrženy i s myšlenkou, že budou za dva roky převážet sportovce a novináře. Některé vagony proto disponují větším prostorem na zimní sportovní vybavení. Jídelní vůz se zase bleskurychle může proměnit v press centrum, které nabídne reportérům dostatek prostoru pro jejich potřeby.
Server CNN připomíná, že Čína je dnes domovem největší železniční sítě pro rychlovlaky na světě, zabírá asi 35 tisíc kilometrů. V zemi operuje také takzvaný šanghajský maglev, který je nejrychlejším traťovým vozidlem světa.