Článek
Okolnosti jsou tomuto přání příznivě nakloněny. Chorvatsko je pokládáno za jednu z bezpečných zemí ve Středomoří, nemuselo odrážet žádné mediální tlaky, které by jeho pověst zpochybnily. Za příznivou okolnost mnozí pokládají i to, že ruské cestovky potřebují někam umístit 7,5 miliónu lidí, kteří dříve jezdívali do Egypta a do Turecka. Ruští nákupčí se od časného jara činí i v Chorvatsku.
Je pravděpodobné, že více než loni bude i Němců a Rakušanů. Německý autoklub ADAC uvedl, že přibývá těch, kteří dávají přednost autu před letadlem, a podle toho volí cíl své dovolené.
Češi mají své jisté
Našich spoluobčanů, kteří jsou dlouhodobě mezi pěti nejpočetnějšími ze zahraničních návštěvníků, se případné problémy s nedostatkem ubytovacích kapacit příliš nedotknou.
Z oněch zhruba sedmi set tisíc jich necelých dvacet procent jezdí s cestovkami, a ty mají ubytování zajištěné od loňska.
Individuální cestovatelé, kteří míří do apartmánů a privátů, jistě narazí na pokusy soukromníků zvyšovat ceny, ale ti zkušenější si hravě poradí, půjdou o dům dál. Přes zimu bylo na pobřeží postaveno nebo rozšířeno dalších několik stovek apartmánů.
Jako každý rok bude i letos ve vrcholné sezóně a bez předchozí rezervace kde složit hlavu.
Ti, kteří své rozhodnutí odkládají na poslední chvíli - podle průzkumů jich spíše přibývá - mohou mít problém jen s výběrem, který bude na poslední chvíli menší než v předprodejích.
Istrie a Střední Dalmácie
Mezi českými návštěvníky (do jisté míry to platí všeobecně) patří k nejoblíbenějším oblastem na chorvatském Jadranu Istrie a Střední Dalmácie.
Istrie je poměrně blízko, turismus tam má dlouhodobou a stabilní tradici, vzhledem k dějinám je tam dodnes patrný italský šarm a také jistá míra rakousko-uherské solidnosti. Istrijská letoviska mají rozsáhlé zázemí i pro „pozemní“ aktivity. Jsou tam vinné cesty, podmínky pro cykloturistiku.
Čtěte také: |
---|
Za procházku Dubrovníkem v plavkách dostanou turisté pokutu |
Na cestě k moři čekají řidiče vyšší pokuty |
Nejlepší evropská pláž je ukrytá na chorvatském ostrově |
Střední Dalmácie, zejména Makarská riviéra a samo město, je už mnohé desítky let další, možná ještě oblíbenější oblastí mezi českými turisty. Bývala obtížněji dostupná a méně rozvinutá, tudíž také levnější než Istrie. Dnes patří mezi módní a ostrovy jako Hvar nebo Korčula doslova mezi kultovní prázdninové oblasti. Split, metropole této části Jadranu, se z tranzitního střediska stává vyhledávaným moderním letoviskem.
Nervozita v hospodách
Možná jediný, kdo má před sezónou důvod k nervozitě, jsou hostinští. Chorvatsko je totiž zřejmě poslední středomořskou zemí, kde se v prázdninových hotelích začíná objevovat program all inclusive, tj. v ceně pobytu je všechno, co host v hotelu sní a vypije.
Majitelé řeckých taveren by mohli vykládat smutné historky o tom, jak je tento populární nešvar postihl před několika lety. Teď dorazil i do Chorvatska. Zatímco se všichni těší na překonání rekordu, v hospodách mají naopak obavy, že jim počet návštěvníků klesne. Proč chodit na víno do hospody, když ho na hotelové terase mohu zadarmo vypít, co hrdlo ráčí.
Jak to vidí cestovní kanceláře |
Petr Šatný, CK Alexandria
Poptávka po Chorvatsku bude letos o něco vyšší, odhaduji okolo 10 %. Největší zájem je tradičně o oblast Střední Dalmácie - Makarskou riviéru, Baška Vodu či Omiš. Dnes již i v Chorvatsku začíná být rozšířená nabídka all inclusive a zájem o ni stejně jako o ubytování ve velmi kvalitních hotelích roste.
Roste také vybavenost ubytovacích zařízení, v nabídce máme i hotelový komplex s aquaparkem. Největším lákadlem Chorvatska jsou samozřejmě relativně snadná dostupnost autem nebo autobusem bez nutnosti platit letenku, krásné pláže a zlepšující se služby.
Nevýhodou mohou naopak být poměrně časté dopravní zácpy. Především v těch nejexponovanějších termínech v hlavní sezóně lze očekávat, že se jim řidiči ani letos nevyhnou.
Jan Bezděk, CK Fischer
Chorvatské hotely bývají plně obsazeny každou letní sezónu, letos k tomu dochází pouze výrazně dříve. Je velmi pravděpodobné, že ti, kteří nechávají zajištění své dovolené na poslední chvíli, budou rozsahem nabídky zájezdů nemile překvapeni.
Ceny na Jadranu jsou i letos ovlivňovány nabídkou a poptávkou. Nelze obecně říct, že Chorvati zdražili, je to vždy rozhodnutí každého jednotlivého hoteliéra, za jakých podmínek dokáže naplnit svůj hotel.
Vzhledem k tomu, že tzv. balkánská cesta byla pro migranty v podstatě uzavřena, nepředpokládáme možnost komplikací na hlavních dopravních tepnách turistů na chorvatský Jadran a zpět.
Aktuální informace o dopravě a čekacích dobách na hraničních přechodech lze získat například na stránkách Chorvatského autoklubu www.hak.hr
Jindra Šnoblová, CK Tipa Tour
Pro letošní letní sezónu se určitě dá předpokládat vyšší zájem o pobyty v Chorvatsku, řada hotelů má vyprodáno již nyní. Volná místa se určitě najdou, ale ne vždy budou přesně odpovídat představám klientů, ať již třeba kvůli větší vzdálenosti od moře, nebo vyšší ceně.
Někteří hoteliéři, ale i soukromníci využili očekávaného zvýšeného zájmu a zvedli ceny, někteří dokonce až o 30 %. Takže v případě, že si cestovní kancelář nasmlouvala a nakoupila ubytovací kapacity v Chorvatsku předem, bude prodávat pobyty za nižší ceny, než za kolik budou k mání přímo na místě.
Co se týče zpřísněných kontrol na hranicích, chceme-li mít bezpečnou dovolenou, buďme za ně rádi. Žádná země určitě nebude zbytečně prodlužovat turistům čas strávený na hranicích, ale přísnější kontroly lze očekávat.
Doporučila bych našim klientům využít dovolených v červnu a v červenci, kdy jezdí méně německých a rakouských turistů, a tudíž nebudou ani tak dlouhé fronty na hranicích. Navíc jsou v těchto měsících i ceny v Chorvatsku pro nás příznivější.
Anketa
Cesta do Chorvatska
Jsou dvě hlavní trasy. První vede z hraničního přechodu Dolní Dvořiště, druhá z Mikulova. Scházejí se v rakouském Grazu (Štýrský Hradec) a společně pokračují do Záhřebu. Obě měří kolem 450 kilometrů a cesta trvá za dobrých podmínek něco přes pět hodin. Dobré podmínky nebývají o víkendech, zejména v sobotu, kdy se tvoří fronty u taurských tunelů (první z obou tras) a pak u chorvatských mýtnic.
Náklady na cestu osobního auta na trase Praha-Brela na Makarské riviéře a zpět činí 7,5 tis. Kč. Z Brna do istrijského Novigradu a zpět je to za 3,8 tis. Kč. Tak to spočítal server chorvatsko.travel. V nákladech jsou započteny rakouská dálniční známka (8,80 eura na deset dní), slovinská dálniční známka (30 eur na měsíc) a na první trase i taurské tunely (15 eur) a pohonné hmoty. Někteří motoristé nedají dopustit na trasu přes Maďarsko a jezdí se i přes Bosnu a Hercegovinu. Obě cesty jsou o něco levnější, ale delší, navíc únavné a méně pohodlné.
Dálniční známku pro Rakousko je výhodnější kupovat těsně za hranicemi. Tam stojí opravdu 8,80 eura, zatímco u benzínek v ČR zaplatíte i přes 300 Kč. Existují návody, jak projet Slovinskem bez známky, ale nejsou příliš důvěryhodné. Zvláště nyní, kdy Slovinci rozjeli masívní akci dostavby dálnice na chorvatské hranice a dopravní situace se každým dnem mění.
Fronty u mýtnic v Chorvatsku je zpravidla možné snadno objet, zamíříte-li do brány, kde lze platit kartou. Tam bývá volno, neboť většina motoristů se bůhvíproč staví k branám, v nichž se platí hotově. Někteří motoristé doporučují opatřit si (na kterékoliv mýtnici) elektronickou předplacenou kartu ENC, která mýto zlevní až o dvacet procent. Není to tak jednoduché, neboť úsek ze Záhřebu do Slovinska spravuje jiná firma než ze Záhřebu do Rijeky a do Dalmácie. Každá má svůj systém a své karty.