Článek
Žádné převratné novinky se na letošek nechystají. Podle ředitele hlavního úřadu Chorvatského turistického sdružení Nika Buliče bude země ráda, když se letošní provoz na Jadranu udrží na loňské úrovni.
Hospodářská krize se projevila i na pobřeží Jadranu, ale nebylo to nijak dramatické. Citelně ubylo domácích návštěvníků, ale pokles počtu těch zahraničních nebyl nijak velký, což platí i o turistech z ČR.
Ceny jsou problémem
„Když řeknu A, měl bych říci i B,“ poznamenal k tomu jeden z českých touroperátorů. „Zákazníků sice moc neubylo, ale výrazně klesly ceny, za které jsme prodávali.“
Když takový názor vysloví Češi, mávnou nad tím v Chorvatsku rukou a ještě nám vzkáží něco peprného. Jediní, od koho si dají říct, jsou Němci
Ceny zájezdů do Chorvatska vidí stále mnoho Čechů jako problém. Majitelé ubytovacích zařízení nejsou podle nich (a ani podle cestovek) ochotni reagovat tak pružně jako jejich konkurenti jinde ve Středomoří.
„Když takový názor vysloví Češi, mávnou nad tím v Chorvatsku rukou a ještě nám vzkáží něco peprného. Jediní, od koho si dají říct, jsou Němci,“ řekl již citovaný touroperátor.
Z Německa takové hlasy zazněly na berlínském veletrhu cestovního ruchu ITB.
„V pětihvězdičkovém hotelu v Turecku s programem all inclusive stojí týden dovolené tolik, kolik zaplatíte v Chorvatsku za týden s polopenzí ve tříhvězdičkovém hotelu,“ řekl Michael Stuwe, ředitel pro východní Středomoří největší evropské cestovky TUI.
Představitelé dalšího z velkých hráčů, CK Thomas Cook, rovněž Chorvaty vyzývali k větší pružnosti, k poskytování slev za včasný nákup a dalších bonusů.
Cestou na Jadran
Jak vyplynulo z jednání v Berlíně, očekává se, že z Německa přijede letos na Jadran o šest až deset procent turistů méně než loni, přičemž čtyř a pětihvězdičkové hotely „budou mít prázdné postele“.
Žádné velké překvapení letos nečeká ani ty, kteří pojedou na Jadran po vlastní ose.
Slovinci už loni zavedli na své dálnice krátkodobé známky, ale neodpustili si jízlivý truc. Za 15 eur je známka sedmidenní, tedy přesně o den dva kratší, než většina turistů potřebuje. Ten, kdo jede v sobotu a tu další se vrací, zaplatí 30 eur.
V Chorvatsku se už na všech hlavních jadranských trasách (až na úroveň Makarské riviéry) jezdí po dálnicích.
Současné hospodářské problémy se zřejmě odrazí na zpomalení tempa stavby dálnice do Dubrovníku. Zato však byl dokončen obchvat Rijeky.
Češi i nadále aspirují na postavení ve skupině nejpočetnějších letních hostů na Jadranu. Úřední čísla sice udávají nějakých 700 tisíc lidí ročně, ale odborníci v obou zemích soudí, že je nás mnohem víc. Mnozí to znají.
„Kdyby se někdo ptal, řekni, že jsme kamarádi a že tu bydlíš zadarmo,“ požádá návštěvníka gazda a postaví na stůl láhev travarice.
Kolik lidí tak každý rok vypadne ze statistik (a z výkazů berňáku), to nikdo pořádně neví.
V Řecku jsou na každém rohu památky, v Itálii a ve Španělsku obrovské a velkolepé aquaparky.
V Chorvatsku taková nabídka není a tak si cestovky musejí vymýšlet. Jedním z nápadů, který se zřejmě chytil, jsou klubové hotely. Už několik let je ke spokojenosti své i zákazníků provozuje např. CK Vítkovice Tours.
Český program pro děti i dospělé, české filmy v televizi, každý týden pomáhají návštěvníky bavit osobnosti, známé z růžových zahrad, pojišťoven, ulic, náměstíček a z dalších televizních seriálů.
I tak více než dvě třetiny Čechů jedou na Jadran bez pomoci cestovek a sami si také organizují program, jehož těžištěm je ráchání v moři. To je také nejlevnější a nejzdravější.