Hlavní obsah

Cestovní kanceláře se bojí nejisté turistické sezóny

Právo, Bohuslav Borovička

Pokles průmyslové výroby a s tím rostoucí nezaměstnanost patří k průvodním jevům nynější hospodářské krize. Ta se nemůže vyhnout ani cestovnímu ruchu, protože existenční nejistota není faktorem, který by lidi povzbuzoval k nákupu dovolených. Loňský rok byl pro české cestovky mimořádně úspěšný. Prodaly 2,3 miliónu zahraničních zájezdů za celkem 15 miliard korun. Počet prodaných zájezdů vzrostl proti roku 2007 o pět procent a tržby zhruba o deset.

Foto: Lucie Poštolková, Novinky

Téměř polovina dovolených se odbývá v Chorvatsku, na Slovensku a v Itálii, kam lidé cestují pozemní dopravou a kde jsou náklady relativně nízké. Svatopetrské náměstí ve Vatikánu.

Článek

Z toho vyplývá, že průměrný zájezd přišel na 6,5 tisíce korun. Celkově ale stála průměrná dovolená 14 900 korun. V tom jsou započítány i výdaje na místě pobytu, případně další náklady, které člověk při cestě na dovolenou má. Uvedl to mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Tomio Okamura.

K oněm 6,5 tisíce, tedy zdánlivě nízké průměrné ceně zahraničního zájezdu, Okamura připomíná, že pouze 11 procent lidí cestuje na dovolenou letecky. Téměř polovina ze všech dovolených, včetně těch individuálních, se odbývá v Chorvatsku, na Slovensku a v Itálii, kam lidé cestují pozemní dopravou a kde jsou náklady relativně nízké.

Proklínaná poslední chvíle

Většina odborníků se shoduje v tom, že letos přibude těch, kteří budou čekat na to, jak se bude vyvíjet jejich finanční situace, a teprve na poslední chvíli - také kvůli očekávaným slevám - se rozhodnou, zda a kam pojedou.

Připouštějí to nejen představitelé největších českých cestovek, kteří očekávají stagnaci zájmu, případně jen velmi mírný nárůst, ale objevily se konkrétní faktory, které očekávanou situaci potvrzují. V některých podnicích odbory přispívají svým členům na dovolenou. Vzhledem k hospodářské nejistotě teď odbory volné prostředky spíše odkládají, aby měly na pomoc v případě nouze nejvyšší.

:. Plavba na hausbótu, třeba po francouzské Saoně, patří k oblíbeným dovoleným.foto: Právo/Bohuslav Borovička

Skutečnost, že i ti, kteří na dovolenou pravděpodobně pojedou, počítají spíše s její levnější variantou, se projevila v tom, že několik cestovek, které ve své nabídce měly charterové lety do exotického Thajska (např. Exim Tours, Fischer), celý program na poslední chvíli zrušily.

Místo dvou leteckých společností, které měly do této země z Prahy létat, tak zůstala jen Travel Service, létající např. pro CK Čedok, Firo Tour, Alexandria a Eso Travel. Zájem prostě není tak velký, aby se celá nabídka prodala.

Exotika se z katalogů neztratí

CK Exim Tours zrušila původní thajský program, ale na exotiku rozhodně nezanevřela. Nabízí pobyty v karibské oblasti i v dosud netradiční horké sezóně našeho léta.

„Dražší dovolená ve Středomoří vás v červenci a v srpnu vyjde na Krétě, na Kypru nebo na Sardinii na dost přes dvacet tisíc. Za podobné peníze vám můžeme nabídnout opravdovou exotiku v Karibiku,“ řekl Právu marketingový ředitel cestovky Stanislav Zíma. CK Exim Tours letos na poslední chvíli přišla s další novinkou: charterové lety na Floridu.

:. Opatrnější jsou i cestovky, některé zrušily na poslední chvíli zájezdy do exotického Thajska.foto: PRÁVO/Leoš Kyša

Co tomu říkají její konkurenti? Ředitel CK Eso Travel, která je naším největším specialistou na exotiku, Tomáš Cikán se konkurence neobává. Právu řekl: „Mezi Evropou a Spojenými státy létá každý den tolik letadel, že sehnat letenku za cenu, která se vyrovná té charterové, není přílišný problém. Je sice třeba přestupovat v některé z evropských metropolí, ale proč nespojit cestu do Ameriky třeba se dvěma dny v Londýně a ze zdánlivé nevýhody udělat přednost.“

Světlo v tunelu?

Světlem, které problikává někde na konci tunelu, by mohla být skutečnost, že hospodářskou krizí jsou postiženy i další země, a tudíž by mohlo nastat celkové zpomalení mezinárodního cestovního ruchu.

To, co je pro příjezdový cestovní ruch nepříznivé u nás - nízká obsazenost hotelů, menší útrata těch, kteří přece jen přijedou - se projeví i v těch zemích, kam míří naši turisté. Také tam by se tedy mohli dočkat příznivějších cen za služby, pakliže je české cestovky zohlední v nabídce na poslední chvíli.

Oním příslovečným světlem v tunelu, na které cestovky také spoléhají, je naše cestovatelská úpornost. I v minulosti byly doby, kdy se zdálo, že dáme přednost výdajům za zdánlivě potřebnější věci, ale nakonec přece jenom zvítězila dovolená.

Související témata:

Související články

Draho vyhnalo z Česka západní turisty

Česká republika má svůj turistický vrchol zřejmě za sebou. Podle čerstvých statistik se v Česku během třetího čtvrtletí ubytovalo méně lidí než loni za stejné...

Výběr článků

Načítám