Článek
Cenový nepoměr je například u trasy mezi Londýnem a Barcelonou, kdy letenky mohou vyjít jen na něco málo přes 300 korun. S něčím takovým nemohou vlakoví dopravci soupeřit, píše s odkazem na analýzu Greenpeace server Independent. Vyměnit letadla za vlaky by přitom pomohlo rapidně snížit produkci skleníkových plynů o stovky tisíc tun ročně. Podle organizace jsou na vině nerovné regulační podmínky, které zvýhodňují nízkonákladové aerolinky na úkor klimatu.
V analýze je srovnání cen lístků na 112 trasách mezi 27 velkými evropskými městy. Až v 70 procentech jsou pak letenky levnější než jízdenky do vlaku - ty stojí většinou dvojnásobek ceny letenek.
Železnice je levnější ve střední Evropě
Nejpropastnější rozdíly mezi cenami letenek a vlakových jízdenek panují ve Španělsku, Velké Británii, Belgii, Francii či Itálii. Independent uvádí, že naopak ve střední a východní Evropě jsou vlaky v porovnání s letadly levnější, jenže nabízejí horší spojení, nejsou tak rychlé a nejezdí tak často.
Letadlo stálo hodiny na rozpáleném asfaltu, cestující kvůli horku omdlévali
Mezi vlakovými linkami, které vyjdou levněji než let, je například spoj mezi Prahou a Berlínem či Prahou a Budapeští, ale také mezi Portem a Lisabonem či Madridem a Barcelonou.
Anketa
„Miliony Britů míří na dovolenou do Evropy – mnoho z nich do míst, která sužují rekordní vedra. Kvůli zvrácené ekonomice dopravního odvětví jsou povzbuzováni k tomu, aby plácali palivo na klimatické inferno,“ uvedl za britskou větev Greenpeace Doug Parr.
Doplnil, že létání se zdá být výhodné z důvodu, že jsou náklady na znečišťování tak levné. Nízkonákladové společnosti platí podle něj zanedbatelné daně, přitom nenabízí zaměstnancům dobré podmínky ani mzdy.
Nejpodivnější položka Českých drah se na menu uchytila
Může se vám hodit na Firmy.cz: Prodej a zprostředkování letenek