Článek
Dvojice skautů prožila na dlouhé cestě spoustu dobrodružství a potýkala se i s technickými problémy. Nastaly také chvíle, kdy se báli o své zdraví. Oni i jejich automobil ale nakonec vše zvládli.
„Naďa by mohla vyprávět o tom, co také prožila. V Rumunsku přestal fungovat tachometr a ručička najetých kilometrů, měnili jsme svíčky a opravovali světlo, později jsme urvali teplotní čidlo a definitivně pohřbili celý palubní panel,“ líčili cestu broukem skauti.
Z písku se vyhrabávali lžící
V Turecku poškodili výfuk a v Gruzii jim levný benzín původem z Ázerbajdžánu za 20 korun ucpal palivové vedení. V Kazachstánu zase přišli o čidlo teploty oleje a písek jim zanesl motor i zbytek auta. Opravit museli rozdělovač a benzínovou pumpu.
Prekérní situace nebraly konce. U Aralského jezera zase zapadli v písku a hodinu se vyhrabávali lžící, protože neměli lopatu, nakonec pomohl až okolo jedoucí kamión. V Mongolsku spravovali spojkové lanko a pedály, brodili se říčkami a jednou řekou. V Rusku se pro změnu utrhlo plynové lanko a pokazily stěrače.
Na cestě potkali i mnoho Čechů
Přesto se oběma dobrodruhům cesta moc líbila a s nadšením vzkazují ostatním, že cestovat se dá prostě jakkoliv, ať se lidé nebojí.
„Během cesty jsme potkali třeba Němce, který jede na kole do Číny. Pak i účastníky Mongoll Rally, dva pány na skútrech, kteří dojeli k Aralskému jezeru, mladý pár z Čech, který cestuje v akci Stopem kolem světa, ale také dva jezdce na motocyklech značky Jawa z projektu Jedeme-daleko,“ vylíčili skauti.
V Rusku v obklíčení armády
Cestou dvojice natáčela materiál pro dokument o své výpravě. Dobrodružstvím bylo pronásledování divokou zvěří, ale také ozbrojenci. „V Turecku nás překvapila parta po zuby ozbrojených mužů, u íránských hranic na nás zase házeli kameny a v Rusku nás obklíčila armáda. Platili jsme také několik pokut. Přesto jsme to zvládli, a i když jsme měli z východu obavy, nakonec jsme tam potkali spoustu skvělých a ochotných lidí,“ shrnuli mladíci z Opavska.
Čtyři pokuty v Kazachstánu
Za 80 dnů na cestě ujeli přesně 21 756 kilometrů, projeli 2 975 litrů benzínu, sedmkrát navštívili autoservis, dvakrát svařovali, pětkrát auto tahali lanem, zažili 21 policejních kontrol a zaplatili čtyři pokuty — všechny v Kazachstánu. „Tři byly za rychlost, jedna pak za světla,” upřesnili skauti.
Více informací o cestě zájemci najdou zde. Jsou tam mimo jiné i deníkové zápisky.