Článek
Po prvním dnu svého srazu tak měli mnozí z nich v nohách více než sedmdesát kilometrů a mnohasetmetrové převýšení. Překonat totiž museli nejen samotný vrchol Velké Javořiny, ale předtím i první prudké stoupání s pozdějším sjezdem nad Korytnou.
Lehokolo je mnohem pohodlnější než klasické kolo
„Přijel jsem až z Levoče. Lehokolo mám dlouhé roky a nedám na něj dopustit. Je mnohem pohodlnější než klasické kolo. Nebolí zadek, záda, ramena, krk,“ přiblížil Peter Kassai z Levoče.
Jeho kamarád Pavol Závodský přijel do Nivnice z Podhajské: „Měl jsem to sem blíž. Lehokola jsou úžasná. Člověk si při jízdě mnohem víc odpočine a někdy ani nemusí šlapat oběma nohama, ale jen jednou,“ podotkl. Na boku přilby má stejně jako jeho známý umístěnou speciální konstrukci se zpětným zrcátkem.
„Na lehokole se člověk hlavou hůř otáčí, zpětné zrcátko je proto výborným pomocníkem,“ dodal Závodský.
Do Nivnice se navečer lehokolisté vracejí, až do víkendu zde mají dvacátý ročník mezinárodního srazu lehokol. „Koná se poctivě už od roku 2001. Letos se do Nivnice přihlásilo až dvě stě lidí, z toho třetina lehokolistů je ze zahraničí. Například ze Slovenska, Polska, Německa, Nizozemí,“ vyjmenoval Aleš Zemánek, majitel uherskobrodské firmy Azub, vyrábějící lehokola.
Díky vstupnému zdarma se na Karlovarsku zdvojnásobily návštěvy muzeí a galerií
Na Slovácko nepřijela jen skupina lehokolistů z Maďarska, a to kvůli zpřísněným koronavirovým opatřením v jejich zemi.
Zemánek svou firmu zaměřenou na tyto unikátní typy kol založil v roce 2000. „Od začátku bylo naším posláním vyrábět lehokola. Do této kategorie počítáme i tříkolová lehokola, která teď v naší výrobě převažují. Tvoří tři čtvrtiny výroby,“ poznamenal Zemánek. Z brodské dílny vyjíždějí nejen rychlá silniční či závodní lehokola, ale i turistická a částečně i do terénu upravená odpružená lehokola.
Bývalý břidlicový důl nabízí vzrušení i poučení
Ročně brodský Azub vyrobí čtyři sta až pět set kusů. Devadesát pět procent produkce míří na export. „Máme zastoupení v Americe, ve Francii, ale také na Novém Zélandu, v Austrálii. Největší zájem o naše kola je ve Spojených státech, dále pak ve Francii a v Německu,“ dodal Jan Galla z firmy Azub.