Článek
„Vzhledem k epidemiologické situaci jsme dlouho nevěděli, zda historické vlaky na Králicko letos vyjedou. Díky postupnému rozvolňování jsme se domluvili na jízdách v časově pozměněném režimu a celkovém počtu sedmi vypravených souprav. Ty budou čistě parní a nebude tak docházet ke střídání s motorovou soupravou. Trasa z České Třebové do Hanušovic zůstává stejná jako v posledních letech,“ upřesnil pardubický hejtman Martin Netolický (ČSSD).
Tahounem každé historické soupravy bude lokomotiva 431.032 tzv. Ventilovka z roku 1927. Jméno rakouská mašina dostala podle atypického rozvodu páry ventily, jejichž pomocí strojvůdce reguluje výkon.
Lokomotivy o výkonu 540 kW dosahují rychlost až 60 kilometrů v hodině. Původně jezdily pro společnost Osterreichischen Bundesbahn a později slovenské a jugoslávské železnice.

Majitelem jednoho z exemplářů je společnost Vonwilerka ze Žamberku. Lokomotiva před tím působila u společnosti Eurovapor v jižním Německu, kam se dostala v roce 1977 po ukončení parního provozu v Rakousku.
Ventilovkou taženou soupravu tvoří pětice historických vozů, z nichž jeden nabídne občerstvení a další přepravu kol či kočárků. „V případě nepříznivých klimatických podmínek a zákazu provozování parních lokomotiv bude připravena motorová lokomotiva T435 Hektor z roku 1958. U parní soupravy je plánovaná kapacita 190 osob,“ doplnil Netolický.
Dopravci plánují letošní historické jízdy doplnit o doprovodný program. „V rámci srpnových jízd plánujeme vypravit historický autobus z Lichkova na Dolní Moravu a zvláštní vlaky z Dolní Lipky do Štítů,“ uvedl mluvčí společnosti Leo Express Emil Sedlařík.
Cena jízdenek bude odvislá od běžných tarifů Leo Express a IREDO s doplatkem 50 korun na podporu údržby a obnovy historických vozidel.