Článek
Plachetnice La Grace je dlouhá 32 metrů a široká šest metrů, stěžně o výši až 25 metrů nesou plachty o celkové ploše bezmála 400 metrů čtverečných. Loď je určena pro třicetičlennou posádku.
"Pasažéry mohou být nejen kadeti námořních škol, ale i lidé zajímající se o dávné plavby," uvedl mluvčí projektu Jiří G. Souček. Zájemci si na lodi mohou vyzkoušet, jak kdysi mořeplavci tahali lana, nebo jak kapitáni určovali směr plavby pomocí sextantů a astrolábů.
"I když je loď replikou historické plachetnice, uvnitř je vybavena moderní nautikou, motorem a nezbytným komfortem. A též naprosto splňuje všechny bezpečnostní předpisy," prohlásil Souček. Podrobnosti o projektu najdete zde.
Loď na moře vyplula po několikaletých přípravách, jen stavba v Egyptě trvala bezmála dva roky. Původní plány lodě La Grace autoři repliky nesehnali, využili ale plánů podobného typu lodi v atlase lodních plánů z roku 1768. Loď sice byla postavena v egyptských loděnicích, některé části však vznikly v Česku; především v truhlářské dílně Viléma Pavlici ve Valašském Meziříčí. Dřevo na stěžně pochází z Vysočiny.
Egyptští stavitelé vyrábějí dřevěné lodě podobnými postupy, jako před staletími. Loď proto v maximální možné míře odpovídá její dávné předchůdkyni. "Pokud přivřete oči nad tričky s reklamními nápisy, které nosí místní dělníci, máte dojem, že jste v 18. století," uvedl jeden z tvůrců projektu Daniel Rosecký.
Český námořník Augustin Heřman ve službách nizozemské Západoindické společnosti několikrát přeplul Atlantik. Po osamostatnění se usadil v dnešním New Yorku. Tam zakoupil korzárskou loď La Grace (Půvabná) a přepadal s ní španělské obchodní lodi v Karibiku.
Později se stal největším vývozcem indiga a tabáku v Americe, získal veliké panství v Marylandu a byl povýšen do šlechtického stavu.