Článek
"Chorvatsko patří tradičně k nejnavštěvovanějším destinacím. Je to dáno především dostupností vlastní dopravou a dlouholetou tradicí, jazykovou blízkostí a kulturní příbuzností Chorvatska," řekl Jan Papež, mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR.
Podle serveru Sdovolená.cz Češi nejčastěji hledají dovolenou v průměru na 9 až 12 dní v hodnotě mezi 10 a 15 tisíci korunami. V červenci lidé hledali častěji last minute zájezdy než v červnu. Do Chorvatska a pevninské Itálie jezdí Češi s podobnými představami, Řecko pak láká jiné turisty.
Chorvatsko a stejně tak Řecko mají velmi loajální klientelu, která se vrací roky na stejné místo a bere svou dovolenou v této lokalitě téměř jako dovolenou na „své chalupě“. Itálie se v posledních letech přetahuje o své postavení na českém cestovním trhu se Španělskem a v letošním roce i s Tureckem. Tyto tři destinace přivítají téměř stejné množství našich turistů.
Dovolené se zkracují
Dlouhé dovolené se zkracují, krátké dovolené se prodlužují – vítězí zlatý střed, tedy dovolená kolem deseti nocí na místě. Je to dáno cenou, ale i časovým vytížením klientů. Mnoho z nich dá přednost dvěma kratším dovoleným nebo kombinaci jedné 10-12 denní dovolené a např. prodlouženému víkendu v některém evropském městě.
"Průměrná utracená částka se moc nemění a pohybuje se kolem 10-15 tisíc na osobu u cestovních kanceláří běžného typu," uvedl Papež.
Fenomén poznávání Česka
Fenoménem posledních tří let je nárůst domácího cestovního ruchu a nárůst jeho kvality. Mnoho lidí nemá na zahraniční dovolenou a zůstává raději doma, ale přibývá i velmi náročných klientů, kteří na zahraniční dovolenou mají bez problémů a zůstávají v České republice.
Chtějí poznat svou zemi, vyznávají aktivnější dovolenou na kolech, na vodě, na motorkách, chtějí si užít jiné druhy zážitků, než klasické ležení u moře. Doma zůstává i stále více rodin, kde rodiče chtějí ukázat svou zemi svým dětem.